פתח תפריט נגישות
ESG – כל מה שצריך לדעת על הטרנד החדש | להב פיתוח מנהלים

רגע לפני ועידת הפסגה העולמית בנושאי האקלים בגלזגו, ערכו מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי, בשיתוף להב פיתוח מנהלים, כנס בנושא "פנים רבות למטבע – השקעות, קיימות ו-ESG". בכנס הוצגו הגישות של Blackrock - קרן ההשקעות הגדולה בעולם וארגון Bankfwd (שהוקם ע"י משפחת רוקפלר) על שקלול ESG בניתוח ההשקעות, הסיכונים והזדמנויות הצמיחה בתחום.


מהם האמצעים לשיקלול גורמי ESG (סביבה, חברה וממשל) בניתוח ההשקעות, ומהם הסיכונים והזדמנויות הצמיחה בתחום?

מה זה ESG?

תחום האחריות הסביבתית, החברתית והתאגידית תופס תאוצה בשנים האחרונות ובהתאם עולם העסקים והאקדמיה הוסיפו מוקד חדש בשם השקעות ESG , השקעה אחראית או השקעה ירוקה. השקעות ESG ( Environmental,Social,Governance) נקראות גם השקעות ירוקות – השקעות אשר לוקחת בחשבון את הרוח החברתית/ציבורית יחד עם הרווח הכלכלי. השקעות מסוג זה נובעות מההבנה שליזמים ומשקיעים יש תפקיד חשוב בעיצוב החיים בכדור הארץ. 

בכנס "פנים רבות למטבע – השקעות, קיימות ו-ESG" הוצגו הגישות של קרן ההשקעות הגדולה בעולם, Blackrock – והארגון, שהוקם ע"י משפחת רוקפלר, Bankfwd שמשלבים השקעות ESG בתיק ההשקעות שלהם. מנחת הכנס, ד"ר טליה אהרוני, מייסדת מעלה ומרצה בבית הספר למינהל, אמרה כי סוג זה של השקעות: "מגבש מענה לאתגרי העולם בו אנו חיים. כיצד הם מפחיתים השפעות שליליות ומעצימים השפעות חיוביות? אנו לומדים את הדפוסים של עסקים ותיקים וחדשים כדי להבין כיצד עסקים יכולים להוביל שינוי ולהשפיע. בכנס זה בחרנו להתמקד בתחום של ניהול כספים – השקעות. זהו שלב ענק שמשפיע על השוק, על החיים שלנו ועל כדור הארץ. "

פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה וראש מכון אלי הורביץ, אמר "התחושה שלנו היא שלמרות המודעות הגוברת, התרגום של תובנה זו לפרקטיקה, קיים עד מועט מאוד. רבים מבינים את המצב, אבל לא עושים יותר מדי. מצידנו, הנושא הזה תופס יותר ויותר מקום בפקולטה ואנחנו חושבים גם להרחיב אותו".

הפרקטיקה של השקעות ESG 

פרופ' דן עמירם, סגן דקאן הפקולטה המופקד על הקתדרה לשוקי ההון ומוסדות פיננסים באוניברסיטה וחלק מהסגל של קורס ESG, הציג את גישת הקפיטליזם לנושא. לדברי עמירם: " החברה לא מפנימה את העלות שהיא משיתה עלינו. אני בתור קפיטליסט לא מתנגד לכך שארגון יוכל להכניס את ההשפעה הזו לדוחות, להפך, זה טוב ועוזר להקצאה יעילה של משאבים, שזו מהות הקפיטליזם. השפעות חיצוניות פוגעות במנגנון הזה".

עמירם גם אמר שלצערו יש פער רחב בין הדיבורים בנושא למה שקורה בפועל, אבל עם זאת עמירם הבהיר ש "35 טריליון דולר נמצאים בהשקעות שקשורות לתחום. קרנות שקיבלו דירוג גבוה ב-ESG, זכו להזרמת כספים ולהפך. רואים גם שהן זוכות ליותר נאמנות מהמשקיעים. התשואות שלהן לא גבוהות באופן משמעותי מאלו של קרנות אחרות, אבל רואים עדויות לכך שהן פחות מסוכנות בממוצע".

עמירם הסביר שלפי תאוריה חדשה, חברות הענק הן דווקא אלה שמובילות את נושא ההשקעה הירוקה. התיאוריה אומרת שזה קורה בגלל שההשקעות של חברות אלה מפוצלות בעולם – "כשמשקיעים בחברה אחת שפועלת יותר לטובת הסביבה על חשבון הרווח, זה עלול להוביל להשקעה פחות טובה. אבל במבט כללי על תיק שמפוצל בכל העולם, מניחים שאם כל החברות בתיק יפעלו לטובת הסביבה, גם אם כל אחת תפסיד קצת מההשקעה, הרווח הכללי יעלה – בגלל שיהיו פחות נזקי אקלים. זה מציע אפשרות לתיקון עצמי של הקפיטליזם, במקום הממשלות, שעשו עבודה גרועה".

גם ענת לוין, מנכ"לית הקרן בישראל, ניסתה להסביר את המצב החדש "יש מחיר לפגיעה בצרכנים או בסביבה, וצריך למדוד אותו. השאלה היא מהי הפרמיה על השקעות  בחברות כאשר מצרפים שיקולי קיימות לניתוח? איך מודדים אותה? איך מכניסים אותה למערכת השיקולים? אנחנו מאמינים שהפרמיה הזו מדידה". 

התפיסה מאחורי השקעות ESG

היום הקרן שנחשבת למובילה בתחום ה-ESG היא קרן ההשקעות "בלקרוק" הדורשת מהחברות בהן היא משקיעה לפעול בנושא איכות הסביבה. לוין הסבירה כי החברה בשנים האחרונות התמקדה בהשקעות שלדעתה יספקו ערך עתידי גבוה. 

דירקטור ומנהל פיתוח פתרונות אנליטיים במערכת "אלאדין" של "בלקרוק", עודד לוין, הסביר כי המערכת, שמספקת בין השאר כלים אנליטיים לניהול סיכונים בהשקעה משרתת גם לקוחות מוסדיים אחרים והמטרה שלהם היא להוסיף לה נתונים שקשורים לעולם ה-ESG, לצרכי קבלת החלטות. "שינויי האקלים והסיכונים שטמונים בהם מטרידים מאוד את הלקוחות שלנו. זה נכנס למיינסטרים. חלקם רוצים לדעת לא רק איך התיק שלהם מושפע מסיכוני האקלים, אלא גם איך החברות שבתיק משפיעות על האקלים. עם זאת, היישום מורכב ונמצא בשלבים ראשוניים".

עוד אמר לוין, כי "בלקרוק" מפתחת טכנולוגיה ייחודית, כדי לייצר מודלים המאפשרים לתרגם השפעה זו על נייר ערך בודד, ומשם לתיק כולו – פעולה לא פשוטה בהתחשב בכך שאין לנו הרבה אינפורמציה מהעבר כי מדובר במודלים חדשים.

וולרי רוקפלר הציגה את פעילותה במסגרת הקרן הפילנתרופית של "האחים רוקפלר" המתפקדת כקרן הון סיכון בתחום החברתי והסביבתי. היא סיפרה שבשנים האחרונות קרנות ההשקעה של המשפחה בתחום הדלקים הפוסיליים הופחתו בצורה משמעותית. לדבריה, דווקא קרנות ESG אלו השיגו ביצועים טובים ביחס למתחרותיהן. אחד מהמיזמים שהקבוצה מקדמת נקרא "בנק פורוורד" ומטרתו לעודד בנקים בכל רחבי העולם להתמודד עם משבר האקלים. 

מנהלת הארגון, ונסה פג'נס טרנר הוסיפה: "העולם רחוק מהיעדים שהוצבו ל-2030, ונדרשים בין טריליון וחצי דולר לבין שלושה טריליון דולר של השקעות בשנה, כדי לחזור למסלול. לצערנו, השקעות הבנקים עדיין גדולות יותר בדלקים פוסיליים מאשר בתחומים החלופיים, ושם אנחנו נכנסים לתמונה. עם זאת יש שיפור בהצהרות הרשמיות של הבנקים לגבי המחויבות שלהם. כיום אחד מכל 10 דולרים בבנק אמריקני קשור לדלקים פוסיליים. הכסף של הציבור מניע את זה והציבור צריך להשתמש בהשפעה שלו על הבנקים שמנהלים עבורו את הכסף. זה יקבע כמה הישגים נוכל להשיג, בעזרת לחץ עליהם ועל הרגולטורים".

בכנס השתתף גם יאיר אבידן, המפקח על הבנקים, שהתייחס לתפקיד הרגולציה והבטיח שהם רואים בנושא חשיבות גדולה ולומדים את העולם פועל בתחום כדי ליישם גם פה.

הגופים המשקיעים ב-ESG בישראל 

תיק השקעות ESG מתבסס על השקעות בחברות שמקבלות החלטות אשר מתחשבות בסביבה, בחברה ופועלות ליישום ממשל תאגידי שקוף ואחראי. השקעה בחברות כאלו הוכיחה את עצמה במהלך השנים האחרונות כמשתלמת כלכלית עבור המשקיע. בגלל שחברות רבות שואפות לקבל דירוג ESG טוב, יש מבחר לא קטן של חברות שניתן להשקיע בהן. בזכות זה, משקיעים יכולים לבנות תיק השקעות מגוון עם פיזור סיכונים טוב.למדדים קיימים רבים יש התאמות למדדי ESG  כמו S&P500 ESG  וגם נאסד"ק  בבורסה בת"א יש את מעלה מדד, מדד אשר מתבסס על אחריות חברתית. בנוסף, יש את מדד ההשפעה הסביבתית שמופעל על ידי המשרד להגנת הסביבה, אשר מדרג את פעילות חברות התעשיה הציבורית בארץ. בכדי לבחון חברה לפי מדדי ה ESG ולבחור האם להשקיע בה, תוכלו לגלוש לאתר של  Sustainalytics  לדירוג מדד ESG המספק  ניתוח ודירוג של מדד ESG לחברות ציבוריות בעולם הנסחרות בבורסות הגדולות, כולל חברות ישראליות.


קורסים למנהלים בלהב

>> קורס דירקטורים ונושאי משרה בכירה
>> קורס ניהול ESG בארגונים
>> קורס ניהול פיננסי ודו"חות כספיים
>> הסמכת MBTI
>> קורס ניהול משא ומתן
>> קורס פיתוח עסקי ואסטרטגיה

המאמר נכתב על ידי להב פיתוח מנהלים

ארגון אקדמי בינלאומי מוביל לפיתוח, לצמיחה וללמידה יוצרי ערך, להתמודדות עם אתגרי הניהול של המחר. בית אקדמי למנהלים לרכישת ידע, מיומנויות וכישורים לאורך כל שנות הקריירה הניהולית שלהם.


מאמרים מאת להב פיתוח מנהלים