פתח תפריט נגישות
משפחה בלי הפרעה: כך תוכלו לשמר את העסק המשפחתי | להב פיתוח מנהלים

עסק משפחתי משדר חמימות, לויאליות ועתיד בטוח, אבל בלי טיפול נכון בנושאים עדינים הוא עלול להיקלע לקשיים. בקורס לניהול עסק משפחתי של "להב פיתוח מנהלים" תוכלו ללמוד נוסחאות מנצחות, שיעזרו לכם לזהות את הגבול הדק בין יחסים לביזנס ולנווט כל הדרך להצלחה.


הקורס מעמיק בניהול רגשות בין עסקים למשפחה, בהשבחת ערך העסק, בסביבה משפטית בין בני המשפחה ובשאלה האם ומתי לפנות ליועצים חיצוניים.

הנה נתון שעשוי להפתיע את חלקכם: למעלה מ-50% מהחברות הנסחרות בבורסה בישראל מוגדרות כחברות משפחתיות, ובמגזר הפרטי השיעור גבוה אף יותר. בארצות הברית מספקים עסקים משפחתיים כמחצית מהתוצר הלאומי הגולמי השנתי. הגיוני בסך הכול, הרי מה טבעי יותר מלהפקיד את העסק בידי קרובים, אנשים שאתם סומכים על היושרה שלהם ושכולם פועלים למען משפחה אחת ושם טוב אחד?

האם זה מתבטא גם בהכנסות? ברמה העקרונית כן. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עסקים משפחתיים מגיעים בדרך כלל לביצועים פיננסיים טובים יותר מכאלה שאינם משפחתיים. ועם זאת, נעים וחמים ככל שזה נשמע, לאופרציה כזו יש בעיות משלה. אחרי הכול, עדיין מדובר בכספים ובדעות של אנשים שונים, וגם משפחה אינה חפה מחיכוכים כאלה או אחרים. ומה קורה אם אחד מהקרובים בעסק לא מתפקד כראוי? הרי לא מדובר בעוד עובד מן המניין שאפשר פשוט לזמן לשיחה.

מחקר שפורסם בעיתון "פורבס" ב-2013 חשף כי שליש מהעסקים המשפחתיים בארצות הברית לא שורדים את המעבר מהדור הראשון לשני, וכ-50% לא שורדים את המעבר מהשני לשלישי. הבעיה הבין-דורית היא אחת המרכזיות בעסקים משפחתיים ואחד הנושאים העיקריים הנידונים בקורס. משפחה ועסק הם, כידוע, שני עולמות שונים בעלי פוטנציאל התנגשות גדול, ומלבד גישור פערי הדורות, הקורס מעמיק בניהול רגשות בין עסקים למשפחה, בהשבחת ערך העסק, בסביבה משפטית בין בני המשפחה ובשאלה האם ומתי לפנות ליועצים חיצוניים. במהלך הלימודים נחשפים המשתתפים לידע שנצבר במשפחות עם עסקים משגשגים בארץ, למחקרים מהעולם ולפרקטיקה של בעלי ניסיון.

הקושי הראשון שעשוי להתעורר הוא כיצד לשכנע את בני המשפחה בכך שהם צריכים את הקורס הזה, ובמידה רבה ההגעה אליו היא חצי הדרך להצלחה. לא כולם, מהבעלים הראשיים של העסק ועד העובדים תחתיו, רוצים להיחשף לאפשרויות הללו או בכלל להכיר בבעיה, אך מי שכן עושה זאת מרוויח.  משפחה היא עניין מורכב גם כך, הכולל לא אחת מריבות ומחלוקות חריפות. הצרה היא שכאשר מתעקשים לא ללמוד והולכים בדרך רצופת טעויות, לעתים קרובות נקלעים לקשיים כלכליים שעלולים לסכן את העסק.

קורס לניהול עסק משפחתי עשוי לנטרל את המכשול המרכזי של עירוב בין אמוציות להתבוננות עסקית. עם הכלים שמעניקים המרצים, בהם פרופסורים, דוקטורים ועורכי דין, תוכלו לנווט יחד עם בני משפחותיכם את העסק להצלחה.

פורסם לראשונה בוואלה

המאמר נכתב על ידי להב פיתוח מנהלים

ארגון אקדמי בינלאומי מוביל לפיתוח, לצמיחה וללמידה יוצרי ערך, להתמודדות עם אתגרי הניהול של המחר. בית אקדמי למנהלים לרכישת ידע, מיומנויות וכישורים לאורך כל שנות הקריירה הניהולית שלהם.


מאמרים מאת להב פיתוח מנהלים