פתח תפריט נגישות

יש לכם לפעמים את התחושה הזו שהבורסה תעלה? רוצים לעשות עם זה משהו? צופים התחזקות של ענף מסוים שאתם מכירים? הכירו את ה-ETF, מכשיר ההשקעה לאנשי העם שעושה בית ספר למנהלי ההשקעות


כאשר אנחנו לא עושים משהו עם ההרגשות שלנו ובדיעבד רואים שצדקנו אנחנו די מצטערים.איך עושים השקעה בלי לדעת מה לקנות?

לפעמים יש לכם את ההרגשה הזו שה"בורסה" הולכת לעלות ולפעמים זו הרגשה ספציפית יותר כמו: מניות הבנקים הולכות לעלות, מניות הנדל"ן הולכות לעלות, מניות הנפט וכו' וכו'. כאשר אנחנו לא עושים משהו עם ההרגשות שלנו ובדיעבד רואים שצדקנו אנחנו די מצטערים.

מצד שני, אתם אומרים, אני לא יודע איזה מניה לבחור, אין לי מספיק כסף לפיזור ובכלל, עוד לא התחברתי מספיק לבורסה.

במאמר זה נהיה ה"נס קפה" של ההשקעות. בא לכם להשקיע במשהו, אבל מהר ופשוט ושיעשה את העבודה. בלי מכונות מסובכות ומוכנים לוותר גם על הקצף.

אז מה זו ההרגשה הזו שבורסה הולכת לעלות ומה זה בורסה בכלל ואיך היא עולה?

איך בורסה עולה? בורסה היא שוק למסחר בניירות ערך. אנחנו מדברים עכשיו על מניות אז לצורך העניין בורסה היא שוק למסחר במניות. אדם בשם דאו המציא לפני יותר ממאה שנה מדד מניות. נכון, קוראים לו מדד הדאו ג'ונס. מדד מראה את השינוי המשותף של קבוצת מניות. בכל מדד נכללות מניות לפי הלוגיקה של המדד. מדד הדאו המקורי מכיל מניות תעשייה שמייצגות את הכלכלה האמריקאית. מדד אמריקאי רחב יותר הוא ה-S&P500 שכולל 500 מניות. לכן, כאשר אומרים שהבורסה עולה, מתכוונים שמדד המניות המייצג אותה עולה. יש קשר בין ההתנהגות של רוב המניות ולכן תראו שביום שהמדדים עולים, רוב המניות עולות וההפך מהסיבה הפשוטה שהמשקיעים החליטו לקנות מניות או למכור מניות. כל אחד מוכר/קונה את שלו ויש מניות שעולות/יורדות יותר מהממוצע אבל הכיוון הכללי הוא משותף. יש יוצאות מהכלל מסיבות הקשורות בענף מסוים או בחברה מסוימת.

למה משקיעים קונים מניות? כי הם אופטימיים ביחס למצב הכלכלי וכי הם רואים במניות מקור טוב להשיג תשואה על כספם.

מתי מרגישים שהבורסה תעלה? השאלה מדוע אנחנו מרגישים דברים או חושבים דברים (ואם יש הבדל בין מחשבה לרגש או אינטואיציה) היא שאלה מעניינת עם תשובות רבות, מדעיות ופילוסופיות. אם ניקח את המילה אינטואיציה, אינטואיציה היא מיצוי של סל ההבנות והתובנות שלנו, ללא צורך לפרט אותן ולפעמים ללא ידיעת הפרטים. בספרי המימון וההשקעות הקלאסיים אין מקום למילה הזו אבל כפי שאתם יודעים, בחיים יש לה משמעות וחשיבות רבה. רוב המשקיעים מרגישים שהבורסה תעלה אחרי שהיא כבר עלתה הרבה. זה נובע מכך שהרבה חברים מספרים איך הם הרוויחו ויוצרים תחושה של אופוריה ותשוקה להצטרף. במקרים כאלו, מדובר בתעתוע שגורם לך להיכנס לבורסה בדיוק לפני שהיא מתחיל לרדת.

לכן, כדאי להיות קשוב לאינטואיציות שמגיעות ממקום של תובנה עצמאית, מתהליך חשיבה ייחודי שמשלב ידע ותפיסת מציאות אישית. זה יכול להיות דווקא אחרי תקופה של ירידות שערים חדות, כאשר אתם חשים שהפאניקה מוגזמת או כאשר אתם מקבלים מידע מכיוונים שונים, מצליבים אותו ומגיעים לתובנה. למשל, תובנה שממשל אובמה הולך לעשות דבר מה מסוים שישפיע על סקטור מסוים. אם לא קראתם על זה בעיתונים, יש לכם תובנה אישית עם סיכוי להרוויח. אם קראתם, פחות טוב ויש חשש למקור התובנה. אז נניח שאני חושב שמניות חברות הנדל"ן בארה"ב יעלו. מה אני עושה עם זה? כאן מגיע שעור ההשקעות שלנו, שעור הבורסה הקלאסי. תכירו את המושג ETF.

מה זה ETF ?ETF זה מכשיר פיננסי שמשקיע עבורנו בקבוצה של מניות לפי הרכב מוגדר מראש (בד"כ, לפעמי זה יכול להיות הרכב משתנה). למשל, יש ETF שמחזיקה את מניות הדאו ג'ונס או ה-S&P500, בדיוק לפי משקלן במדד. כך שאם יש לכם תחושה שהבורסה בארה"ב תעלה, אתם כבר יודעים שמה שעולה זה מדד המניות ויכולים לקנות את ה-ETF המתאימה. חפשו ב- Yahoo Finance את הסמבול SPY ותגיעו ל-ETF העוקבת אחרי מדד ה-S&P500. השער שלה הוא מחירה בדולרים. 139 דולר נכון למועד השעור. השער הוא עשירית (במקרה הזה) מהמדד. כך שאם אתם חושבים שהמדד יעלה 10% גם SPY תעלה 10%. כך אתם משקיעים בשוק, בקבוצה של מניות, ללא סיכון של השקעה במניה בודדת. יש גם ETF סקטוריאליות. למשל, XLE מייצגת את מניות האנרגיה שמתוך ה-S&P500. יש גם ETF לענפים המאפשרות זום אין בתוך הסקטור.

אז למי זה טוב? למי שיש לו תובנה ברמת הענף/סקטור/שוק ומחפש כלי השקעה מהיר, שנותן פיזור ושאינו מחייב הכרות עם חברות ספציפיות.

ולמה זה לא טוב? כמו נס קפה, זה האמצע. מי שרוצה את המניות שעולות הרבה, את הקפיצות, את הפוטנציאל לתשואה גבוהה, יצטרך לבחור את המניות המתאימות.

בישראל יש תעודות סל. דומה אבל פחות טוב שכן הן לא בהכרח מחזיקות את המניות אלא נגזרות פיננסיות על המניות. לא ניכנס לפרטים אבל קחו בחשבון ש- ETF עדיפה אבל בהכללה תעודת סל זה גם בסדר, אם מנהל אותה גוף אחראי ומפוקח.

אולי יעניין אתכם לקרוא על השקעות ESG או על לימודי ESG

המאמר נכתב על ידי זיו סגל

כותב חיצוני - להב פיתוח מנהלים

שותף ואסטרטג ההשקעות הראשי בחברת Green Ocean
המנתח הטכני וכותב הטור קניון המניות בעיתון "גלובס"