פתח תפריט נגישות

מכשירים נגזרים – אופציות וחוזים עתידיים

מכשירים נגזרים – אופציות וחוזים עתידיים | ד"ר מני עבודי

מכשירים נגזרים (בעיקר אופציות וחוזים עתידיים) הוא תחום פיננסי שצבר תאוצה רבה בעשרים השנים האחרונות. עם זאת, מחוץ לתחום הפיננסי, חוזים עתידיים וחוזי אופציה נפוצים זה מאות בשנים


כיצד השימוש באסטרטגיית Protective put בא לידי ביטוי?

למעשה, התיעוד הראשון הידוע של שימוש באופציה מצוי בתנ"ך, בספר בראשית, פרק כ"ט. רוכש האופציה במקרה זה לא היה אחר מאשר יעקב אבינו, שחתם עם לבן על חוזה אופציה במסגרתו נקבע שאם הוא יעבוד אצל לבן במשך 7 שנים, יסכים לבן לתת את ידה של ביתו רחל ליעקב. כפי שכולנו יודעים, באופן אבסורדי, באותו מקרה נרשם גם ה- default הראשון, כאשר יעקב קיים את תנאי חוזה האופציה, דרש לקיימה, אך היא לא מומשה.

מאותם ימים עברנו כברת דרך ארוכה, שבמסגרתה נוצרו אופציות נוספות, ראשית על סחורות לאחר מכן בשוק ההון. בראשית הדרך, ההבדל המרכזי בין אופציות על סחורות לאופציות על מניות ומדדים היה העובדה שאופציות על סחורות מומשו בסליקה פיזית בעוד אופציות על מניות ומדדים מומשו בסליקה כספית (כיום יש אופציות על סחורות בסליקה כספית גם כן). כמו כן, שימוש באופציות נחשב כיום לחלק מסל המוצרים הבסיסי של כל מנהל תיק השקעות, בעזרתו הוא יכול להגדיל או להקטין חשיפה, לבצע ביטוח או לגדר סיכונים באופן חלקי ומלא.

אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר לרכישת ביטוח על ידי אופציות קרויה אסטרטגיית Protective put (איני מכיר מינוח מקביל וטוב בעברית לשם זה. אולי- הגנה באמצעות חוזה מכר…). במסגרת אסטרטגיה זו, אם אני מחזיק בנכס בסיס כלשהו (למשל מדד ת"א-25, או מניית טבע), ואני חושש מפני ירידות בנכס הבסיס, אני יכול לקנות אופציית put במקביל לאחזקה בנכס. כך, אם מחיר נכס הבסיס ירד, מחד אפסיד מאחזקתו, ומאידך ארוויח מן האופציה. הדבר מקביל לרכישת ביטוח רכב יחד עם אחזקת הרכב עצמו (נכס הבסיס במקרה זה) – אם יהיה נזק לרכב, אקבל פיצוי מן הביטוח. ההבדל בין אופציות לביטוח רכב הוא שכיום אופציות מאפשרות גיוון הרבה יותר רחב: ראשית, אני יכול לבחור מאיזה שלב לקבל פיצוי על ידי שליטה במחיר המימוש של האופציה אותה אקנה. ככל שהאופציה יותר מחוץ לכסף, כך עלות הביטוח תהיה נמוכה יותר, אך הפיצוי אותו אקבל יתחיל מרמת הפסד גבוהה יותר. כמובן שככל שארצה ביטוח לזמן רב יותר, עלות הביטוח תגדל.

השימוש באסטרטגיית Protective put הפך נפוץ מאוד, הן אצל חברות והן אצל סוחרים בבורסה לני"ע. חברות אשר חשופות לתנודתיות במחירי הסחורות בהן הן משתמשות כחומרי גלם מבצעות את האסטרטגיה הזו כדי להמנע מעלויות ייצור בלתי צפויות. כמו כן, יבואנים, אשר חשופים לשינויים בשערי מטבע, מבצעים גם הם הגנות על מנת להמנע מתנודתיות גדולה בשורת הרווח. כך, ניתן לראות שימוש בנגזרים אצל חברות תעופה כגון אל-על, יבואני רכב ועוד. סוחרים בבורסה, לעומתם, נוהגים גם הם לבצע הגנות כאשר אי הודאות בשוק ההון עולה. במצב שכזה, אגב, יכולים כמובן הסוחרים גם לנקוט פעולה נוספת – והיא למכור את הנכס שברשותם (המניות). עם זאת, יש לכך עלות שלעיתים גבוהה יותר מעלות רכישת הביטוח. כמו-כן, תמיד קיים החשש שאם הם טעו בהערכתם, מכירת הנכס תמנע מהם רווח. רכישת ביטוח רק תצמצם את הרווח הפוטנציאלי האפשרי, אך לא תמנע אותו.

להב – פיתוח מנהלים' עוזרים לך לפתח כישורים מתאימים עם מגוון קורסים למנהלים.

המאמר נכתב על ידי ד"ר מני עבודי

כותב חיצוני - להב פיתוח מנהלים

מרצה בביה”ס למנהל-עסקים באוניברסיטת בר אילן, בעל תואר דוקטור בהתמחות מימון-חשבונאות מאוניברסיטת תל-אביב. מחקריו עוסקים בממשל תאגידי, מבנה שווקים והשפעת נזילות.