פתח תפריט נגישות
פעילות גופנית מונעת שחיקה בעבודה ודיכאון בקרב עובדים | פרופ' שרון טוקר

ד"ר שרון טוקר: "התובנה המרכזית של המחקר עבור מעסיקים היא שפעילות גופנית במסגרת העבודה או פעילות למען הבטחת פעילות ספורטיבית לעובדים במסגרות שונות, אינה עוד בבחינת הטבה לעובדים אלא מהווה אינטרס ברור של המעסיק כאמצעי לשימור ולהגדלת תפוקת העובדים ורווחתם".


האם פעילות גופנית מועילה בכל הקשור לתפוקת העובדים בארגון?

כמעט כל מי שעבד בעבודה קבועה לאורך זמן, מכיר את תחושת השחיקה ויתכן שבעקבותיה גם חווה תסמינים של דיכאון, בדרגות שונות. בימים אלה מתפרסם מחקר חדש של ד"ר שרון טוקר מהחוג להתנהגות ארגונית בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב וד"ר מיכל בירון מבית הספר לניהול של אוניברסיטת חיפה בכתב העת Journal of Applied Psychology. לראשונה, בדק המחקר את הקשר וההשפעה ההדדית בין שחיקה בעבודה ודיכאון, כמו גם גורמים המשפיעים עליהם. 
המחקר עקב במשך 8 שנים אחר מצבם הנפשי והבריאותי של 1632 עובדים ישראלים מן המגזר הפרטי והציבורי. במהלך תקופת המעקב נמדדו רמות השחיקה והדיכאון של העובדים וכן היקף הפעילות הגופנית בה הם עוסקים. תוצאות המחקר מצביעות באופן חד משמעי על חשיבות העיסוק בפעילות גופנית כאמצעי למניעת הידרדרות נוספת במצבם הנפשי של עובדים החווים עלייה ברמות השחיקה בעבודה או ברמות הדיכאון.

שחיקה בעבודה הנה מצב רגשי שמתפתח לאורך זמן כתוצאה מחשיפה ממושכת למצבי לחץ בעבודה ומלווה בתשישות פיזית, רגשית וקוגניטיבית. דיכאון הנו הפרעה נפשית הבאה לידי ביטוי בין היתר באובדן עניין, עייפות, אובדן תיאבון, תחושות חוסר ערך ואשמה ועוד. המחקר הראה כי שחיקה בעבודה ודיכאון, מזינים זה את זה. עובדים שרמת השחיקה שלהם עלתה לאורך זמן נטו לפתח בעקבותיה סימפטומים של דיכאון. באופן דומה, עובדים שפיתחו סימפטומים של דיכאון לאורך זמן נטו לדווח בהמשך המחקר על עלייה ברמת השחיקה בעבודה. מעגל זה מזין את עצמו ופוגע הן בתפקוד העובדים והן בתפקוד הארגון. 
המחקר גילה כי פעילות גופנית המעלה את הדופק, הצליחה לעצור את מעגל הדיכאון והשחיקה ולמנוע מדיכאון להפוך לשחיקה או משחיקה להפוך לדיכאון. עובדים שחוו הידרדרות ראשונית במצב הנפשי, אך באותה עת הקפידו לעסוק בפעילות גופנית, לא חוו בהמשך המחקר עלייה בהיקפי השחיקה או הדיכאון. ככל שהיקף הפעילות עלה כך ההשפעה היתה חזקה יותר – עובדים אשר עסקו בפעילות גופנית בשבוע בהיקף של 240 דקות בשבוע נהנו מן ההשפעה החזקה ביותר.

מסתבר, כי פעילות גופנית, אשר הסגולות המיוחסות לה מתייחסות בד"כ לשיפור בריאות פיזית ולירידה במשקל, טומנת בחובה יתרונות נוספים העשויים לשפוך אור על ממצאי המחקר. ראשית, עיסוק בפעילות גופנית מהווה למעשה הפוגה מן העיסוק והחשיבה על מטלות היום יום ומשמש כמנגנון התאוששות המאפשר לרכוש משאבים אנרגטיים. שנית, עיסוק בפעילות גופנית מעלה את תחושת המסוגלות העצמית והערך העצמי ואלו בתורם תורמים למניעת ההידרדרות ולבסוף, פעילות גופנית מסייעת לגוף ובייחוד למערכות הלב וכלי הדם להתמודד טוב יותר עם מצבי הלחץ.

עבור המעסיקים, המידע לפיו עיסוק בפעילות גופנית מסייע במניעת הידרדרות במצב הרגשי של העובדים עשוי להיות מועיל בכל הקשור לתפוקת העובדים בארגון.הנתונים שעולים מן המחקר עשויים לשמש גם מעסיקים המעוניינים לשמר ואף להגדיל את תפוקת עובדיהם בדרך של שילוב פעילות גופנית במסגרת תנאי תעסוקה בחברה, באמצעות שילוב חדרי כושר במקומות עבודה, עידוד השתתפות בליגה או הקמת קבוצות ספורטיביות, שילוב חוגים ספורטיביים במקום העבודה ועוד. עובדים מדוכאים או שחוקים אינם תורמים לעצמם או לרווחת מקום העבודה שלהם. לכן, השילוב של מסקנות תוצאות המחקר במכלול תנאי העסקתם של העובדים הוא לתועלתם של המעסיקים, כמו גם של העובדים.

להב – פיתוח מנהלים' עוזרים לך לפתח כישורים מתאימים עם מגוון קורסים למנהלים.

המאמר נכתב על ידי פרופ' שרון טוקר

מומחית בינלאומית בנושא שחיקת עובדים וחברת סגל בפקולטה לניהול, אוניברסיטת ת"א.


מאמרים מאת פרופ' שרון טוקר


פרופ' שרון טוקר מרצה בתכניות

  • חדש

    ניהול משאבי אנוש – HRBP במציאות משתנה

    ניהול בעתות משבר וחירום דורש סט כלים מדויק ושונה מזה המוכר והידוע בעיקר בכל הנוגע בניהול המשאב האנושי בארגון, אשר...

    ימי ג׳ 09:00-15:00
    5 מפגשים
  • פסיכולוגיה חיובית בניהול

    פסיכולוגיה חיובית הינה גישת מחקר יישומית להבנת מקורות החוסן והאושר האנושי. המחקר המדעי מראה כי מנהלים ועובדים חסונים ומאושרים מקבלים...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    9 מפגשים