פתח תפריט נגישות

בעולם העסקי הדינמי של ימינו, אחד הגורמים המשמעותיים והמהותיים ביותר להצלחתם של ארגונים וחברות הוא המשאב האנושי, בדגש על שדרת הניהול. אין זה סוד כי המשאב האנושי מהווה את הנדבך החשוב ביותר עליו מבוססים ארגונים. לפיכך, לא מפתיע שארגונים משקיעים רבות בהכשרה ובטיפוח של עובדיהם.


איך מבצעים פיתוח מנהלים בתוך הארגון ומה התרומה לצמיחה?

 ← מטרותיו של תהליך פיתוח מנהלים
פיתוח מנהלים והיתרונות הטמונים בו
תהליך פיתוח מנהלים
פיתוח מנהלים בלהב
על גישות לפיתוח מנהלים
גישות לפיתוח מנהלים המיושמות מחוץ למקום העבודה
תכניות לפיתוח מנהלים בלהב


תובנה זו מובילה ארגונים רבים להשקיע משאבים רבים בתחום פיתוח מנהלים אשר נעשה מתוך מחשבה שמנהל אשר יתמקצע בתפקידו, ידע להציב בפניו ובפני הכפופים לו את המשימות הנכונות ויזהה את הערך המוסף הטמון בו ובצוות עליו הוא אמון, יהפוך למנהל טוב יותר וישפר את ביצועיו.

מטרותיו של תהליך פיתוח מנהלים

מנהלים מתמודדים מדי יום עם שלל אתגרים לא פשוטים – עמידה ביעדים, הנעת עובדים, הובלת צוותים מקצועיים, התמודדות עם בעיות ומשברים, ניהול שוטף של משימות ועוד.

תהליך של פיתוח מנהלים מסייע להם להתמודד בצורה טובה יותר עם אתגרים אלו ואחרים היות והוא מעצים את המנהלים שעוברים אותו ומעניק להם מיומנויות וכלים ניהוליים המשפרים את כישורי המנהיגות, הראייה המרחבית, החשיבה האסטרטגית והיצירתיות שלהם.

פיתוח מנהלים מוביל להבנה טובה יותר של האסטרטגיה, החזון והיעדים הארגוניים והתכנים והידע הנרכשים אפשרים לפתח תפיסות המתאימות למאפיינים ולדרישות הניצבות בפני מנהלים בכירים, כך שהשקעה בתהליך פיתוח המנהלים חוזרת בסופו של דבר לארגון עצמו בדמות ביצועים משופרים, השגת יתרון תחרותי על פני המתחרים והתמודדות טובה יותר עם משברים.

פיתוח מנהלים והיתרונות הטמונים בו

תהליך פיתוח מנהלים מקנה למנהלים ראייה ניהולית אינטרדיסציפלינרית ותהליכי חשיבה אסטרטגיים, משרה את התחושה כי הארגון משקיע בעובדיו, תורם לנטוורקינג ולכינון יחסים פורמליים וא-פורמליים עם קולגות בדרגים מקבילים, מרענן ומחדש פרקטיקות ניהוליות ומקצועיות ומפתח חשיבה יצירתית.

יתרונותיו של תהליך פיתוח מנהלים המבוצע מחוץ לארגון טמון דווקא בהתנתקות מהשגרה היומיומית במקום העבודה, המאפשרת שינוי בתבנית החשיבה הרגילה של המנהל ונותנת לו אפשרות להתמיד בלמידה עצמה.  

תהליך פיתוח מנהלים

במסגרת תהליך פיתוח המנהלים, המשתתפים נחשפים לפרספקטיבות עדכניות בעולמות התוכן המרכזיים בניהול העומדים בחזית העיסוק האקדמי מחד, ובלב העשייה הניהולית – עסקית מאידך, תוך שימת דגש על אינטגרציה וגזירת משמעויות אופרטיביות עבור המציאות הארגונית הייחודית לכל ארגון ומנהל.

התהליך מקנה לכל משתתף תפיסה עדכנית, אופרטיבית ותהליכית לניתוח והבנת הסביבה הדינמית בה פועל הארגון, ומאפשר מפגש עם חזית הידע באקדמיה ויישומים עסקיים אפשריים למציאות הארגונית הספציפית.

פיתוח מנהלים בלהב

להב, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, מובילה את תחום פיתוח המנהלים בישראל, עם שלל תכניות לפיתוח מיומנויות ניהוליות וכישורים עסקיים. קורסי הניהול שלנו משלבים ידע אקדמי ומעשי ומועברים על-ידי מרצים מהאקדמיה ומהתעשייה המובילים בתחומם.

להב מציעה מגוון קורסים שונים של פיתוח מנהלים בכירים או פיתוח מנהלים מדרג ביניים, וניתן ללמוד במסגרת קורסים ברישום פתוח או במסגרת תכניות מותאמות-ארגון.

על גישות לפיתוח מנהלים

בימינו יותר ויותר חברות מבינות שהן אינן יכולות לקפוא על השמרים מבחינת פיתוח המנהלים שלהן. פיתוח המנהלים מאפשר לארגון למצות את פוטנציאל כוח האדם שלו, להגשים יעדים אסטרטגיים ולצמוח ולהתפתח לכיוונים חדשים. ישנן גישות שונות לפיתוח מנהלים והאפקטיביות שלהן משתנה בהתאם לגודל הארגון, יעדיו, השוק בו הוא מתחרה וכיו"ב.

כך למשל, חברה קטנה יכולה מעת לעת לבצע רוטציה בין העובדים למנהלים שלה, על מנת לקבל נקודות מבט שונות לסוגיות המעסיקות אותה, לאפשר לעובדים הזוטרים יותר להתמודד עם אתגרי העבודה הניהולית, לספק לדרג הניהולי פרספקטיבה "מלמטה" ובאופן כללי לספק לאנשים שונים סט כלים מגוון שיאפשר להם למלא פונקציות שונות בארגון.

אפשרות נוספת, הנהוגה בלא מעט חברות, הינה הקצאת חונך או מנטור בכיר לעובד בדרג נמוך יותר, אשר מלווה אותו באופן צמוד לאורך זמן. טכניקה זו טומנת בחובה הדרכה ישירה, הכוללת הדגמה מקיפה והערכה ביקורתית מתמשכת. בצורה זו המוטיבציה של העובד מתגברת והמעבר מתיאוריה לפרקטיקה נעשה בצורה חלקה יותר.

גישות לפיתוח מנהלים המיושמות מחוץ למקום העבודה

בעוד שגישות אלו ואחרות באות לידי ביטוי במקום העבודה עצמו, ישנן גישות המיושמות מחוץ למקום העבודה. בצורה זו פיתוח המנהלים והעובדים עצמם מקבל קדימות, בעוד שתוצרי העבודה שלהם כתוצאה מהלמידה זוכים לחשיבות משנית, אם כי עדיין מרכזית.

אחת מהגישות המקובלות ביותר מסוג זה הינה קיום תכניות לפיתוח מנהלים או לחלופין הכשרת מנהלים.
תכנית לפיתוח מנהלים יכולה להתמקד בתחום ידע אחד ספציפי בו המנהלים בארגון זקוקים לחיזוק מסוים או לחלוש על מספר תחומים ולהעניק למשתתפים ידע ניהולי באופן רוחבי.

כמו כן, ניתן לקיים תכניות לפיתוח מנהלים העוסקות במיומנויות ניהול רכות יותר ומיועדות לדרגי הביניים או לחלופין להכשיר ולפתח את הדרגים הגבוהים יותר בחברה מבחינת מיומנויות הניהול הקשות יותר. גם ההתאמה של התכנית לחברה משתנה בהתאם ליעדיה, ערכיה והמבנה שלה. ישנם ארגונים המעדיפים לשלוח את המנהלים שלהם באופן פרטני לתכניות ברישום פתוח במגוון תחומים, בעוד שארגונים אחרים מעדיפים תכניות מותאמות באופן ספציפי אליהם, במסגרתן המנהלים שלהם לומדים ביחד בצורה מרוכזת.

תכניות לפיתוח מנהלים בלהב

במנותק מהשאלה איזו גישה מתוך שלל הגישות השונות לפיתוח מנהלים באות לידי ביטוי בחברה שלכם,
תכניות לפיתוח מנהלים של להב יכולות להתאים לכל צורך של הארגון. במידה והמטרה היא פיתוח המנהלים באופן אישי בתחום ספציפי או לצורך העשרה, להב מציעה מגוון רחב של תכניות לפיתוח מנהלים ברישום פתוח בשלל תחומים – ניהול פיננסי, קורס פסיכולוגיה חיובית, ניהול משברי סייבר, דירקטורים, מיומנויות מתקדמות בניהול ועוד. תכניות אלו משלבות בין ידע אקדמי ויישומי, ומועברות על ידי מרצים המגיעים מהאקדמיה וגם מהשטח.

מאידך, אם ברצונכם לקיים תכנית פיתוח מנהלים המותאמת לארגון באופן מסוים, להב תשמח ללוות אתכם בתהליך ולקיים תכנית כזו תוך שיתוף פעולה מלא מצד שני הצדדים. התכנית יכולה להיות מקיפה ואינטגרטיבית יותר או לחלופין להיות קצרת מועד יחסית ומכוונת תוצאות מעשיות.

אנחנו בלהב פיתוח מנהלים נשמח לקלוט את המנהלים מארגונכם באחת מתכניות הרישום הפתוח שלנו או "לתפור" אחת המתאימה למידותיכם.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על ניהול התפעול

קורסים למנהלים בלהב

>> קורס פסיכולוגיה חיובית
>> קורס פיתוח מנהלים
>> קורס דירקטורים
>> הכשרת יועצים.ות לעסקים

המאמר נכתב על ידי להב פיתוח מנהלים

ארגון אקדמי בינלאומי מוביל לפיתוח, לצמיחה וללמידה יוצרי ערך, להתמודדות עם אתגרי הניהול של המחר. בית אקדמי למנהלים לרכישת ידע, מיומנויות וכישורים לאורך כל שנות הקריירה הניהולית שלהם.


מאמרים מאת להב פיתוח מנהלים