פתח תפריט נגישות
על ניהול בתבונה וברגישות | ד"ר יעל אלרז שפירא

מיהו מנהל.ת טוב.ה? ומדוע דווקא בתקופה זו יש צורך בהכשרה ייעודית לניהול עובדים, שיתוף פעולה עם קולגות, והתנהלות בסביבת עבודה משתנה, דינמית ומאתגרת? האם בכל הקשור ליכולת ניהול, נעלמה הספונטניות לגמרי? "כיום, יותר מתמיד, דמויות ניהוליות חייבות ללמוד איך להתמודד עם האתגרים שהעבודה מזמנת להם, ולעבוד על שרירי הליבה המנהיגותיים ליצירת תשתית שתאפשר התנהלות בתנאי חוסר ודאות וכהכנה לכל שינוי שעומד לבוא, כי מי יודע מה יהיה מחר. העולם המשתנה, הקצב המתגבר, וסוג השינויים שעברנו ברמה המקומית והעולמית, שהובילו למגמות המאיימות על היצע כוח האדם ותפקודו, הופכים את זירת העבודה למקום דרמטי יותר. לנוכח זאת מנהלים נדרשים להתאים את עצמם טוב יותר לסביבה המשתנה", מסבירה ד"ר יעל אלרז שפירא, פסיכולוגית ויועצת ארגונית, מרצה ומנהלת אקדמית בלהב פיתוח מנהלים.


מנהלים אופטימיים המשמשים מודל להשראה ואינם מוותרים על סטנדרטים גבוהים יכולים להניע עובדים בצורה טובה יותר

לדבריה, ממד נוסף משקף את הלך הרוח בקרב העובדים ומאתגר את המנהלים, והוא "ההתפטרות הגדולה ( Great Resignation ) – מונח המתאר את מספר השיא של אנשים שעזבו את עבודתם מאז תחילת מגפת הקורונה, לאחר תקופה ממושכת של עבודה מהבית ובעקבות ההבנה שהאיזון בין העבודה לחיים מחוצה לה נעשה חשוב יותר עבורם. זאת בדומה להתפטרות השקטה ( quiet quitting) – מגמה לפיה עובדים עושים את המינימום הנדרש ומציבים גבולות ברורים יותר למנהלים מבחינת היקף וההשקעה בעבודה".

מהם האתגרים שהמנהלים מתמודדים איתם כיום?

"האתגרים המרכזיים המתייחסים לרמת המאקרו ולסביבה הניהולית מושפעים מהשינויים בהיררכיה הארגונית  שהיא פחות היררכית ומערבת יותר עבודת ממשקים , והיא מושפעת גם מהרשתות החברתיות, מעודף הגירויים ומקצב החיים המוגבר. זאת בנוסף לעולם הכאוטי, הרווי בחוסר וודאות, שעבר שינויים מואצים בעקבות מגפת הקורונה, המלחמות והמהפכה הדיגיטלית. זה העולם שבו אנו חיים כיום. אתגר נוסף הוא היכולת לתת דוגמה אישית גם כשהדמויות הניהוליות עצמן מבולבלות  מההתרחשויות, ולא תמיד יודעות איך להתוות את הדרך במציאות מורכבת הדורשת זריזות, גמישות ואת היכולת ללמוד, להשתנות ולהתפתח תוך כדי תנועה, גם כשהמציאות משתנה.

"ברמת המיקרו, מדובר בהנעת עובדים בעלי צרכים משתנים ומגוונים, שעלולים להתחלף בקצב מסחרר. העבודה הניהולית התלויה יותר מתמיד בסביבה החיצונית ובממשקים השונים ומבוססת יותר מתמיד על היכולת של המנהלים לייצר אווירה תומכת ומקדמת למעשה האתגר המרכזי של המנהלים כיום הוא להיות רלוונטיים ומעוררי השראה לצוותים שלהם, לפלס את הדרך ולהסיר מוקשים בדרך להשלמת המשימות, לטפח ולאפשר אזורי התפתחות ולתת מענה לצרכים הפסיכולוגיים, תוך שמירה על עבודה בסטנדרטים גבוהים. זו משימה לא קלה והיא דורשת מיומנויות רבות הקשורות בהשראה ובדוגמא אישית, זאת בנוסף לציפייה שמנהל יהיה קשוב, מכיל ויגלה אופטימיות וחיוביות, שאמורות להשפיע על הסביבה ועל העובדים".

מנהל אמור להסתכל תמיד על החצי המלא של הכוס?

" לצד המודעות לחצי המלא, ההתמקדות בהזדמנויות ובמינופן מייצרת חוסן. ולכן רצוי שכל מנהל או מנהלת ישאלו את עצמם איזו אווירה הם יוצרים בחלל העבודה ועם איזו אנרגיה הם מניעים את העובדים, בכל יום מחדש. מדובר על מנהלים "גיבורים" – ראשי תיבות של HERO   Hope, Efficiency, Resilience & Optimism שזהו ההון הפסיכולוגי החיובי של כל מנהל. שיכול ליצור חוויה של מסוגלות ובטחון פסיכולוגי אצל העובד, המשפיע על הצלחתו. צריך להבין שאנו בעידן שבו עובדים מצפים, עוד יותר מאשר בעבר, שמקום העבודה שבו אנו מבלים למעלה מ75% משעות הערות שלנו, יעניק חוויה של שייכות, התפתחות מיצוי, והסביבה תהיה מאתגרת ומוקירה.  

תכניות המספקות מענה מותאם אישית

ד"ר אלרז שפירא מדגישה כי אם בעבר התמקצעות בנושא מסוים הייתה הבסיס לניהול טוב, כיום הסביבה הארגונית השבירה, שמשתנה בקצב בלתי אפשרי, מציבה מגוון אתגרים שמונעים מהמנהל לפעול רק על פי אינטואיציה, ולכן יש ללמוד איך לעשות את זה נכון. כאן נכנסת לתמונה להב פיתוח מנהלים, חלק אינטגרלי מהפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, המשמשת כבית אקדמי למנהלים ומנהלות לאורך כל שנות הקריירה שלהם, ומובילה פיתוח, צמיחה ולמידה יוצרי ערך.

"היתרון המרכזי של 'להב' הוא התמהיל המגוון וההטרוגני של מיטב המרצים והמרצות מהשורה הראשונה מהארץ ומהעולם – חברי וחברות סגל הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, סגל מפקולטות מקבילות, יועצים ויועצות ותיקים ומנוסים, ובכירים.ות מהגופים המובילים במשק, שנמצאים בחזית המחקר, החדשנות והטכנולוגיה. תכניות הלימוד עצמן נותנות מענה לכל האתגרים ברמת המאקרו והמיקרו, החל מרכישת ידע, ועד הקניית כלים, מיומנויות וכישורים יישומים הניתנים לשימוש באופן מיידי ומותאמים למציאות של ימינו", מסבירה ד"ר אלרז שפירא. "מנהל שמאפשר לעצמו עצירה ורפלקציה על עצמו ועל סביבתו כבר עושה את הצעדים הראשונים בתהליך ששם זרקור על למידה פעילה והתנסותית עם קולגות. כך, הוא זוכה ביכולת להתבונן ולהיות צעד אחד לפני כולם".

להב פיתוח מנהלים מציעה מגוון רחב ועשיר של תכניות ניהול מתקדמות ועדכניות בעולמות הניהול השונים – דירקטורים, פיננסי,  פיתוח עסקי ואסטרטגיה, שיווק ומנהיגות לצד תכניות חדשות כדוגמת ניהול משברי סייבר בארגונים, השקעות בסטארט-אפים, הכשרת יועצים.ות לעסקים, ניהול ESG בארגונים וניהול סיכונים. בנוסף כוללת פעילות להב תכניות ניהול, סדנאות וייעוץ בהתאמה אישית לארגונים, וכן תכניות חדשנות ויזמות למנהלים מהארץ ובחו"ל.

ד"ר אלרז שפירא: "אם יש דבר אחד שכולנו מבינים כיום יותר מתמיד, הוא חשיבותן של היכולות האישיות של כל אחד מאיתנו להתמודדות עם מציאות המאופיינת באי-וודאות, מורכבות ושינוי מתמיד. כדי לתפקד במציאות זו, אנו נדרשים ללמידה מהירה, יצירתיות, יכולת הסתגלות, מציאת תחושת משמעות, ויצירתה אצל אחרים. תכניות להב מסייעות למנהלים ולמנהלות לגבש תפיסה וזהות ניהולית ולשפר את מיומנויות הניהול ויכולות ההובלה שלהם, כמו גם 'להמציא את עצמם מחדש' באופן קבוע, ובכך להישאר רלוונטיים ולבנות הצעת ערך אישית מנצחת".

המאמר פורסם לראשונה במגזין "הכשרות מנהלים" של דה מרקר


קורסים למנהלים בלהב

>> קורס פסיכולוגיה חיובית
>> קורס פיתוח מנהלים
>> קורס דירקטורים
>> הכשרת יועצים.ות לעסקים

המאמר נכתב על ידי ד"ר יעל אלרז שפירא

יועצת לארגונים מקומיים ובינלאומיים מובילים. יועצת אישית למנהלים (Executive coaching) בדרגות שונות ובהטמעת תהליכים הקשורים לפיתוח ארגוני


מאמרים מאת ד"ר יעל אלרז שפירא


ד"ר יעל אלרז שפירא מרצה בתכניות

  • מנהיגות

    "Management is about coping with complexity – Leadership is about coping with change" John Kotter "בכל ארגון יש חיכוך, בלבול...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    10 מפגשים
  • פסיכולוגיה חיובית בניהול

    פסיכולוגיה חיובית הינה גישת מחקר יישומית להבנת מקורות החוסן והאושר האנושי. המחקר המדעי מראה כי מנהלים ועובדים חסונים ומאושרים מקבלים...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    9 מפגשים
  • חדש

    הכשרת יועצים.ות לעסקים

    עולם העבודה משתנה, שכירים.ות ובכירים.ות רבים רוצים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח בקריירה חדשה. אחד החסמים הגדולים ביותר המונעים את יישום...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    7 מפגשים