פתח תפריט נגישות
ESG – חובה מוסרית או חובה עסקית? | מיכל פוניה-אלכסנדרון

המושג ESG (שמייצג שיקולי סביבה, חברה וממשל תאגידי בהשקעות) תפס תאוצה וכותרות בשנים האחרונות וביתר שאת לאחר משבר הקורונה. העניין בנושא רב והלחץ להטמעה מגיע מכיוונים שונים – החל מקובעי מדיניות ומחוקקים, דרך משקיעים ושרשראות אספקה וכלה בחברה אזרחית. עם זאת, רבים נוטים לחשוב ש ESG הוא גילגול נוסף של מה שנקרא בעבר אחריות תאגידית ולפני כן פילנתרופיה אך בפועל ESG נולד ככלי לשיפור ביצועים כלכליים בטווח הארוך, ולמעשה, בהטמעתו אין לקחת בחשבון שיקולים מוסריים כלל.


ESG אינו רק כלי לניהול סיכונים, הוא כלי מהותי עבור מנהלים שמחוייבים לראות מעבר לדיווח הרבעוני ולעבר החזון של המשקיע או החברה

בקצרה על ESG

ESG – Environmentl, Social and Government (הנקרא גם השקעה אחראית) הוא מושג גג לתחומים שיש לחברות ותאגידים השפעה עליהם וכן שחברות ותאגידים מושפעים מהם, אך אינם נמדדים דרך קבע ואינם מופיעים בדוחו"ת השנתיים. בשנת 2006 קבוצת משקיעים מוסדיים באירופה וארה"ב החלה שיח בנושא והגיעה להבנה שבכך שמשקיעים מתבוננים בנתונים הכלכליים היבשים המדווחים בדוחו"ת השנתיים בלבד, הם למעשה מצמצמים את הבנתם בפרופיל הסיכון והסיכוי של התאגידים והחברות בהם הם משקיעים. המשקיעים המוסדיים חברו לאו"ם והקימו יוזמה שנקראת "עקרונות להשקעה אחראית" (UNPRI.ORG) במסגרתה הם ניסו להבין ולנסח מהם הגורמים המהותיים, אלו המשפיעים על שורת הרווח, שעל משקיעים לדרוש בדיווח מן החברות המושקעות. הם הגיעו לרשימה ארוכה של גורמים מהותיים שיכולים להכנס תחת שלוש כותרות עקריות- סביבה חברה וממשל תאגידי.

היחס העולמי ל – ESG

ההגיון הכלכלי העומד מאחורי מדידה, דיווח והטמעת שיקולים נרחבים המשפיעים על תשואה והצלחה כלכלית גרם לכך שגם משקיעים עליהם חלה חובת הנאמנות יכלו ובהמשך אף נדרשו לקחת בחשבון גורמי ESG. על יוזמת האו"ם כיום חתומים מעל 3500 משקיעים מוסדיים מרחבי העולם המנהלים ביחד מעל 120 טריליון דולר.

רגולטורים באירופה וארה"ב צפו בהתפתחות התחום לאורך העשור ולאחרונה הוציאו שורה של רגולציות רכות וקשיחות. את ההשפעה של הרגולציה האירופית והאמריקאית ניתן כבר להרגיש בישראל כאשר לדוגמה משקיעים זרים דורשים מחברות ישראליות להציג אסטרטגיית ESG  מדידה  ודיווח של גורמים מהותיים. מדינות מחמירות את התקנות שלהן סביב יוזמות ESG כך ש"גרינוושינג" הולך ומצטמצם.

גם בתחום ההון- החשיבות של ESG ניכרת בבולטות הגוברת שלו בשווקים הפיננסיים. לדוגמה, משקיעים מוסדיים רבים משלבים כעת ESG באסטרטגיות ההשקעה שלהם. על ידי כך, הם מסוגלים להפחית סיכונים תוך ניצול הזדמנויות מתפתחות. בנוסף ניתן לראות עלייה אקספוננציאלית של מכשירים המשתמשים בנתוני ESG בכדי ליצור מוצרים כגון תעודות סל, מדדים ואג"ח מוטי ESG הזוכים לפופולריות רבה ובחלק מהמקרים גם לתשואה עודפת.

משבר האקלים ו- ESG

משבר האקלים ההולך ומתפתח מציב בפני ממשלות, משקיעים ותאגידים אתגרים רבים וחסרי תקדים. ESG הוא סטנדרט של ניהול אסטרטגי המאפשר להתמודד עם הסיכונים וההזדמנויות הטמונים באקלים המשתנה וכיום על מנהלים בכירים וחברי דירקטוריון חלה חובה ללמוד וליישם פרקטיקות מתקדמות להתמודדות הלאה. בשנתיים האחרונות מצטברים המקרים בהם כשלון בהטמעת מדיניות ESG ובפרט מדיניות סביבתית הוכרעו בבתי המשפט ככשלון ניהולי וההשלכות בהתאם. 

אך ESG אינו רק כלי לניהול סיכונים, בהתבוננות רחבה יותר על הגורמים המשפיעים ומושפעים מפעילות תאגידית, ניתן למצוא הזדמנויות רבות והתמקדות על הטווח הארוך יותר הוא כלי מהותי עבור מנהלים שמחוייבים לראות מעבר לדיווח הרבעוני ולעבר החזון של המשקיע או החברה.

עם התפתחות התחום, הפרקטיקה הולכת ומתפתחת ממדידה לצורך ניהול סיכונים והזדמנויות למדידה גם של אימפקט – ההשפעה בפועל על הסביבה והחברה, זאת מתוך הבנה של המשקיעים הגדולים שסיכון מערכתי כגון שינוי אקלים, מסכן את אחוז ניכר מההשקעות ועל כן בסמכותם לנהל אותו. כך משקיעים וחברות רבים ממפים את התקדמותם לעבר 17 מטרות הקידום הבר קיימא של האו"ם SDG ועוד מדדים נוספים הנהוגים בתעשייה.

לסיכום, בעולם של היום, שיקולי 'סביבה, חברה וממשל תאגידי' (ESG) הופכים מהותיים יותר ויותר עבור עסקים ומשקיעים. לא מפני שהם טובים לחברה ולעולם אל מפני שהם כלי אסטרטגי יעיל לזיהוי סיכונים והזדמנויות שלא עולים מדוחו"ת כספיים רגילים. בליבת ה-ESG נמצאים נושאים כמו שינויי אקלים, זכויות אדם ושכר בכירים, שהועלו לאור הזרקורים הציבוריים וכיום מהווים סטנדרט של ניהול אסטרטגי. ממשלות ורגולטורים ברחבי העולם מחמירים את הכללים והתקנות שלהם כדי לשקף את סדרי העדיפויות הללו.

כתוצאה מכך, חברי דירקטוריון ומנהלים בכירים חייבים להבין את ההשלכות של ESG על החברות או התיקים שלהם. להיות מודעים לסיכונים פוטנציאליים כבר לא מספיק  – עליהם למדוד ולנהל את הגורמים ולהיות מוכנים גם לנצל כל הזדמנות הנובעות משיקולי ESG.


הקורסים הקרובים בלהב פיתוח מנהלים

>> קורס ניהול ESG בארגונים
>> קורס פסיכולוגיה חיובית
>> קורס פיתוח מנהלים ומנהלות
>> קורס דירקטורים ונושאי משרה בכירה

המאמר נכתב על ידי מיכל פוניה-אלכסנדרון

מנכ"ל מטריאל פיוצ'ר, לפני כן כיהנה כמנהלת בכירה של רשתות משקיעים מוסדיים בארגון ההשקעות האחראיות של האו"ם בלונדון (UNPRI.ORG)


מאמרים מאת מיכל פוניה-אלכסנדרון

  • ESG בנקודת מפנה

    תחום ה-ESG עובר בימים אלו תפנית והופך מפרקטיקה וולונטרית לחובה של מנהלי\ות השקעות ודירקטוריות\ים בחברות

    מיכל פוניה-אלכסנדרון - מנהלת סדנאות והרצאות בנושאי הטמעת ESG
    מיכל פוניה-אלכסנדרון

מיכל פוניה-אלכסנדרון מרצה בתכניות

  • ניהול ESG בארגונים

    גורמי ESG – Environmental, Social, Governance – סביבה, חברה וממשל תאגידי, משמשים בידי משקיעים מוסדיים ופרטיים כאמצעי לניטור סיכונים וזיהוי...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    8 מפגשים