פתח תפריט נגישות

קיומם של עסקים משפחתיים בעולם כמו גם במדינת ישראל הינה תופעה נפוצה, למעלה מ-50% מהחברות הנסחרות בבורסה הישראלית מוגדרות כחברות משפחתיות ושיעור גבוה יותר מכלל העסקים בישראל הינם עסקים משפחתיים. מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי עסקים משפחתיים מגיעים לביצועים פיננסיים טובים יותר בהשוואה לעסקים שאינם משפחתיים. אחד ההסברים לכך הוא אוסף הערכים שהמשפחה מביאה לעסק: סולידריות עסקית, מודעות לשמירה על השם הטוב של העסק, ותרבות ארגונית של חשיבה לטווח ארוך.


הדומה השונה והמייחד עסקים משפחתים בישראל

מאידך, השילוב הייחודי של מערכות המשפחה והעסק כולל מורכבות ייחודית המשפיעה על בני המשפחה, הארגון העסקי והעובדים שאינם בני משפחה. מורכבות זו כוללת עירוב של גבולות בין אהבה וכסף, קריירה וכוח, החלטות אישיות והחלטות עסקיות. מחקרים מראים שמורכבות זו משותפת לעסקים משפחתיים, למרות שלעתים היא נתפסת כייחודית לעסק ספציפי. גם באתגרים הניצבים בפניהם, העסקים המשפחתיים דומים אלו לאלו: אתגר המעבר בין הדורות והכנת העסק והמשפחה לשרידות לאורך זמן.

מדינת ישראל היא מדינה צעירה. אחת המשמעויות של גיל 70 היא העובדה שמרבית העסקים בארץ גם הם צעירים. סבא וסבתא של ד"ר נאוה מיכאל-צברי – ד"ר ריכרד והילדה שטראוס שעלו לארץ מגרמניה בעליה החמישית, בתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, הקימו עסק משפחתי שנמצא היום בסוף הדור השני שלו ומובל על ידי הדור השלישי. מרבית העולים לישראל הגיעו מאוחר יותר, ולכן הרוב המכריע של העסקים המשפחתיים בארץ נמצא בסוף הדור הראשון שלהם, בשלב כלשהו של המעבר לדור השני.

כבת לעסק משפחתי מפואר ומוביל בארץ מספרת ד"ר נאוה מיכאל-צברי, המנהלת האקדמית של קורס ניהול עסקים משפחתיים, בראיון אישי על הסיבה שבחרה לחקור עסקים משפחתים, להקים את מרכז רעיה שטראוס לעסקים משפחתים וללמד קורס בנושא בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, ועל יצירת מדד פמילי ת"א בבורסה לפני שלוש שנים.

המאמר נכתב על ידי ד"ר נאוה מיכאל-צברי

מנהלת מרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב וחוקרת של עסקים משפחתיים. חוקרת של עסקים משפחתיים ומרצה בנושא עסקים משפחתיים בארץ ובכנסים בעולם.


מאמרים מאת ד"ר נאוה מיכאל-צברי


ד"ר נאוה מיכאל-צברי מרצה בתכניות

  • ניהול עסקים משפחתיים

    קיומם של עסקים משפחתיים בעולם כמו גם במדינת ישראל הינה תופעה נפוצה, למעלה מ-50% מהחברות הנסחרות בבורסה הישראלית מוגדרות כחברות...

    ימי א׳ 16:00-20:15
    7 מפגשים