פתח תפריט נגישות

זה לא סוד שמדינות שבראשן עמדו נשים, הצליחו לנהל את משבר הקורונה במדינתן בצורה טובה יותר, ביניהן ניו-זילנד, גרמניה, פינלנד וטיוואן. בעת משבר אמיתי, שלא לומר קיומי, כולנו זקוקים לדמות סמכותית מחד, ודואגת ואכפתית מנגד.


ניהול הקורונה – איך מנהיגות בעולם ניהלו את המשבר לעומת גברים?


ראש ממשלת ניו-זילנד, למשל, נקטה בצעדים חריפים ומידיים לריסון המגיפה, והצליחה לרתום את האוכלוסייה במדינה בצורה מעוררת השראה, עד שבחודש יוני האחרון הודיעה כי אין חולים יותר במדינה. בנורבגיה, ראש הממשלה ערכה מסיבת עיתונאים ובה פנתה לילדים ואמרה שזה בסדר להרגיש פחד. היא הראתה להם שהיא דואגת לשלומם, מצליחה להכיל את התחושות שלהם ותמללה ואף איששה את החששות שלהם. ד"ר יעל קריל, יועצת מקצועית בכירה בחברת אינטל, מספרת כי "ניהול נשי לוקח את כל היכולות הייחודיות של נשים ומתכלל אותן לידי מנהיגות אפקטיבית בעידן מורכב ואקספוננציאלי שבו רמת אי הוודאות גדולה ביותר. יכולות נשיות ייחודיות כוללות בתוכן הקשבה והתבוננות, ענווה, הכלה, חמלה, פגיעות, יכולת מולטי-טסקינג, מוכנות ללמידה, אינסטינקטים בריאים של "מה מרגיש נכון", יכולת אינטגרציה ותכלול של ידע". ליטל ענבר, חברה בקבוצת "סופרסונס – נשים בשביל הניהול", מוסיפה: ניהול נשי מתכתב הרבה פעמים עם גישות חינוך, מנסה להגיע למטרה מתוך הכלה, כבוד, רגש ודוגמה אישית, לצד חתירה בלתי מתפשרת לתוצאות ע"י שימוש מושכל במשאבים הקיימים".
בספרו של ג'ון גרמזה "דוקטרינת אתנה", מפרסם גרמזה, פרסומאי ומומחה לזיהוי מגמות חברתיות, את מחקרו משנת 2010 בו הוא מציג את התכונות הנשיות הדומיננטיות ביותר וכיצד הן באות לידי ביטוי במסגרת ניהול נשי.

תכונות נבחרות המאפיינות ניהול נשי עפ"י דוקטרינת אתנה

כנות –ניהול נשי מתבטא בכנות כלפי קולגות ועובדים. במשבר הקורונה, נחשפנו למנהיגות שדיברו בכנות אמיתית עם האזרחים במדינה על תחושות של פחד ונוכחנו לראות תוצאות חיוביות בגיוס האזרחים למאבק בנגיף.

סבלנות – תכונה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בסבלנות וסובלנות לדעות שונות הנשמעות מסביב לשולחן, דבר העוזר למנהלות לראות דברים מזוויות שונות, ללמוד מאחרים ולקבל החלטות בצורה מושכלת. ד"ר אפרת ליאני, סמנכ"לית משאבי אנוש מיקרוסופט ישראל לשעבר, מספרת: "עם השנים למדתי שניהול משתף, קשוב לצוות ולמעגלי העבודה עם קולגות, מייצר הצלחה ארגונית אדירה. אני מביאה לשולחן תפיסה ותוכנית סדורה, אבל כזו ששומעת קולות מגוון אחרים. גיוון על פניו השונים משמעותו הצלחה בכל המובנים".

חוסר אנוכיות – התכונה יכולה לבוא לידי ביטוי בהאצלת סמכויות וביטחון ביכולות העובדים שיבצעו את העבודה בצורה האופטימלית. כך, המנהלת מעצימה את עובדיה ומשיגה תוצאות טובות בשטח. עומרי גפן, מנהל אקדמי של קורס מו"מ בלהב ומנכ"ל קבוצת גבים, אומר כי "בארגון של היום, שהינו יותר אופקי ורשתי, בשונה מהארגון של פעם שהוא יותר אנכי ומבוסס היררכיה, רתימה ועוצמה סינרגטית חשובים הרבה יותר מהנחיה מבוססת מיקום פורמאלי ודרגה. זו נקודה מאד חשובה מכיוון ומדובר במהפכה אמיתית". הילית בן-צבי, מנהלת היחידה לשוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, מוסיפה: "ניהול נשי הוא היכולת לקרוא את השטח ברגישות הנשית ולרתום שותפים למסע ללא התלהמות ומלחמות".

דאגה –אחת הסיבות העיקריות לכך שנשים מצליחות להיות מנהלות טובות ולרתום אליהן את העובדים היא הדאגה. זו יכולה להיות דאגה לביצוע המשימה בצורה המיטבית, אך גם דאגה אמיתית לעובד ולתחושותיו. מירב אזולאי, מנהלת מרכז מעבירים במועצה האזורית חוף הכרמל ומנשה וחברת פורום "סופרסונס – נשים בשביל הניהול", מספרת: "הסוד שלי הוא ניהול שיש בו לב בשכל ושכל בלב. אני מאמינה בניהול שרואה את הצוות שלי בגובה העיניים ומשתדל לייצר איתו הרמוניה, אמון והקשבה, תוך גמישות מחשבתית ורגשית, לצד הצבת שאיפות ויעדים ומתן דוגמה אישית."

רגישות– תכונה נשית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכל המעגלים הנשיים. הרגישות והאמוציונליות מאפשרות לנשים מנהלות לראות את האדם והצרכים שלו מול עיניהן. עו"ד איילת נחמיאס ורבין, סמנכ"לית התאחדות התעשיינים, מספרת: "הסוד שלי לניהול נשי הוא לראות את האנשים שסביבי. לא במובן המכני אלא במובן הרגשי והעמוק. כשאני רואה כמה נשים וגברים מלווים אותי לאורך כל הקריירה, אני יודעת שהעובדה שראיתי אותם ממש השפיעה על חייהם, וזה גורם לי קורת רוח עצומה".

סגנון ניהול נשי לעומת סגנון ניהול גברי – האם יש הבדלים?

ההכרה ביכולות המנהיגות הנשיות, במורכבות ובאיכויות השונות של סגנון ניהול זה מכניסות אל המגזר העסקי משב רוח מרענן ומביאות להצלחות עסקיות לא מבוטלות. על פי מחקרים בנושא, ניתן לראות שניהול נשי מתמקד בהשגת תוצאות, ביחסי עבודה טובים ובבהירות, ואילו ניהול גברי בולט ביכולת תכנון אסטרטגי וביכולת שכנוע גבוהה. בהיבט סגנונות תקשורת – ניתן לראות שהניהול הנשי מתאפיין באינטראקציה וביצירת מעורבות שרותמות את העובדים לפרויקט ממקום אמפתי וחם. סגנון הניהול של הגברים, לעומת זאת, מנוהל ממקום של מרחק וסמכות וביחסי עבודה היררכיים. בנוסף, בעוד ניהול גברי מסתכל על התמונה השלמה וממנה גוזר מטרה ואסטרטגיה – ניהול נשי מאופיין גם בהסתכלות על התמונה הכוללת וגם ב"פירוק" שלה למשימות ולוח-זמנים. יונתן איבגי, סמנכ"ל מסחרי ב-DHL אקספרס ישראל, מודה כי "ניהול נשי כולל בתוכו צורת חשיבה ויכולות מאוד מסוימות, שלצערי לא מתקיימות אצל גברים. רמת קבלת ההחלטות האימפולסיביות כמעט לא קיימת, שיקול הדעת מדויק יותר, ההחלטות מתקבלות לאחר למידה נכונה ולקיחת מכלול הנתונים והעובדות בחשבון. משהו בחוסן האגו והעמידות חזק יותר. מההתרשמות האישית – נשים נוטות לשים את המשקל הנכון על השיקולים הנכונים." ענת דקל-בלושטיין, סמנכ"לית פיתוח עסקי בלהב מוסיפה: "בעולם של אי-הוודאות הקיים כיום, ניהול נשי הוא ביכולת הדואלית להיות בתשומת לב לפרטים הקטנים ולראות את התמונה הכוללת במקביל. לחשוב כמה צעדים קדימה בלי לפספס את הכאן ועכשיו".

יותר ויותר נשים בוחרות לעמוד בחזית

כשבוחנים את מגוון המחקרים הרבים בתחום, ניתן לראות כי התפיסות הרווחות לגבי ניהול נשי עדין סטריאוטיפיות ברובן אך השינוי מתחיל לחלחל. ברמה התפקודית  נראה כי לא קיים הבדל מובהק בין סגנונות הניהול וכי במנהלים של הדור החדש מתקיים שילוב תכונות שלא ניתן לסווג אותו לצד כזה או אחר באופן ברור. ללא הבדל מובחן בין סגנונות הניהול הבידול והשוני יעשה באמצעות הכישורים וההכשרה השונה של כל אינדיבידואל ויכולתו/ה להוביל ולהנהיג מצבים שונים.

המאמר נכתב על ידי להב פיתוח מנהלים

ארגון אקדמי בינלאומי מוביל לפיתוח, לצמיחה וללמידה יוצרי ערך, להתמודדות עם אתגרי הניהול של המחר. בית אקדמי למנהלים לרכישת ידע, מיומנויות וכישורים לאורך כל שנות הקריירה הניהולית שלהם.


מאמרים מאת להב פיתוח מנהלים