פתח תפריט נגישות
מוכנות לעולם העבודה החדש | איילה ראובן-ללונג

אין זה סוד שעולם העבודה עובר שינויים שלא ראינו כמותם במאה השנים האחרונות ושהחוקים להצלחה שונים היום ממה שהכרנו בעבר. בראיונות האחרונים שלי שפורסמו בעיתון זה אמרו לנו באופן ברור מנכ"לים וסמנכ"לי משאבי אנוש מה הם מחפשים אצל האנשים שהם מעסיקים ומה הן היכולות החשובות להצלחה בעולם העודה החדש. להזכירכם, במילים אלה או אחרות, הם דיברו על יכולת למידה והתחדשות, כושר הסתגלות, אמפתיה, יכולת לעבוד בצוות ותשוקה למקצוע.


אם אנחנו לא יודעים היכן אנחנו נמצאים, איך נדע לנתב לעבר היעד שלנו?

אין ספק שניהול קריירה הופך להיות אחד התהליכים המשמעותיים שכל אחד מאתנו חייב לקחת ברצינות אם אנחנו רוצים להישאר רלוונטיים לשוק העבודה. בתהליכים שונים אותם אנו מובילים בחברות מהגדולות במשק הישראלי, אומרים לנו מנהלים ועובדים "הבנו שאנחנו צריכים סט שונה של יכולות אבל איך אנחנו יודעים היכן אנחנו נמצאים כיום?"

שאלה זו היא המפתח להצלחה בעולם העבודה החדש. שהרי אם אני לא יודע היכן אני נמצא או מה היא הצעת הערך העכשווית שלי איך אני אדע לאן להגיע? ממש כמו באפליקציית ה- Waze (ווייז) – אם אנחנו לא יודעים היכן אנחנו נמצאים, הווייז לא ידע לנתב אותנו לעבר היעד שלנו.

חברת EQ-EL, אשר עוסקת בפיתוח הכלים להצלחה בעולם העבודה החדש, פיתחה כלי ייחודי בשם שאלון חמש היבשות. כלי זה שפותח בארץ ושקיים גם בעברית, כבר משמש חברות רבות בארץ וברחבי העולם.

מה בודק הכלי בעצם?

הדוח מספק תמונת מצב ברורה בחמישה תחומים שונים המבוססים על מודל חמש היבשות, מודל המתאר את סט היכולות שכולנו נצטרך לפתח כדי להמשיך ולהצליח בעולם בו השינוי הפך לקבוע. מודל זה הינו מודל פרקטי, המבוסס על מחקר ואשר קיבל תמיכה מאנשי אקדמיה ומנכ"לים ומנהלים רבים בארץ ובעולם.

האם מדובר בכלי תקף?

בהחלט! הכלי הינו כלי מדעי בעל שלושה סוגי תוקף. בנקים וחברות מובילות במשק הישראלי משתמשות בכלי זה בתהליכי מיון וקידום ובקורסים ניהוליים.

אז איך זה נעשה?

הכלי מורכב מ- 135 היגדים עבורם משיב הפרט באיזו מידה ההיגד משקף אותו או את התנהגותו. תהליך זה לוקח בערך כעשרים דקות.

מה מפיקים מהכלי ואיך מוצגות התוצאות?

לאחר שתכנה ייעודית מעבדת את התוצאות, מקבל המשתתף דו"ח מקיף המצביע על נקודות העוצמה שלו אשר משרתות אותו ומובילות אותו להצלחה, ואת התחומים בהם הוא צריך להמשיך ולהתפתח. בכל אחד מהתחומים של מודל חמש היבשות רואים באופן גרפי היכן נמצאת כרגע יכולתו של המשתתף:

1. הקפיצה הבאה: תחום התוצאות בו המשתתף צריך להשקיע ולהתפתח.

2. יכולת אפקטיבית: תחום התוצאות בו יכולתו של המשתתף במרכיב זה דומה לזו של רוב האוכלוסייה.

3. תורמת להצלחה: תחום תוצאות אשר מצביע על כך ששימוש במרכיב זה עוזר למשתתף להצליח, הן בחייו האישיים והן בחייו המקצועיים.

4. גבוהה מדי: תוצאה שמצביעה על כך שנעשה שימוש יתר במרכיב והיתרון למעשה עלול להפוך לחולשה (לדוגמא, אסרטיביות גבוהה מדי הופכת לאגרסיביות).

דש בורד לדוגמא

מה הם התחומים שמהם מורכב מודל חמש היבשות?

התחום הראשון – פתיחות ללמידה והמשך התפתחות

באיזו מידה אנו מאמינים שאנשים יכולים לפתח את סט היכולות והכשרונות שלהם. תוצאה גבוהה במרכיב זה מצביעה על דפוס חשיבה צומח ותוצאה נמוכה מצביעה על דפוס חשיבה מקובע. אנשים עם דפוס חשיבה צומח מבינים שהתפתחות הינה מסע אין סופי, הם יודעים שהשקעת זמן ומאמץ בפיתוח יכולות מסייע להם לנהל קריירה מצליחה ולהפוך לאנשי מקצוע טובים יותר. לעומתם, אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע אינם משקיעים זמן ומאמץ בהתפתחות ולמידה, אינם יוצאים מאזור הנוחות שלהם ואינם מחזקים יכולות קיימות ואינם מפתחים יכולות חדשות. אנשים אלה יגלו מהר מאוד שהפכו ללא רלוונטיים לארגון ולמעסיקים שלהם. תחום זה הוא תנאי הכרחי לפיתוח קריירה מצליחה בעולם בו השינוי הפך לקבוע.

מוכנות לעולם העבודה החדש 2 - להב פיתוח מנהלים

התחום השני – המוח השלם

התחום השני עוסק, מצד אחד, ביכולתנו להיות יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות בעלי חשיבה הוליסטית ומצד שני, ביכולתנו להוציא תהליכים מורכבים אל הפועל באופן מתודולוגי, צעד אחר צעד, תוך שימוש בחשיבה ביקורתית.

בדוח יראו המשתתפים את הנטייה המוחית שלהם: האם הם בעלי נטיה מוחית ימנית (כלומר יצירתית, צבעונית וחדשנית) או שמאלית (אנליטית, מתודולוגית וביקורתית)?

בעולם העבודה החדש, אחת היכולות המבדילות בין "כוכבים" לשאר האנשים היא היכולת להיות יצירתי, לחשוב מחוץ לקופסה ולהניע חדשנות. היצירתיות והחדשנות באים לידי ביטוי בתחומים רבים בתוך הארגון ומחוצה לו. כיום, מנכ"לים ומנהלי משאבי אנוש מבינים שיכולתם כארגון להתחרות בעולם תחרותי יותר מאי פעם ולהצליח טמונה ביכולתם של האנשים שלהם להיות יצירתיים וחדשנים.

התחום השלישי – אינטליגנציה רגשית

בחלק זה של הדוח יקבלו המנהלים והעובדים משוב לגבי סט היכולות שלהם בתחום האינטליגנציה הרגשית. תחום זה מתחלק לעשרה מרכיבים, וביניהם – מודעות עצמית רגשית, ניהול מערכות יחסים, מימוש עצמי וכושר הסתגלות. חשוב להדגיש שהאינטליגנציה הרגשית היא תחום מדעי שנחקר על ידי מומחים ידועי שם ואוניברסיטאות מובילות. לאחרונה נבחרה האינטליגנציה הרגשית ע"י הפורום הכלכלי העולמי ליכולת החשובה ביותר להצלחה בעולם העבודה החדש.

התחום הרביעי – הקיימות

תחום זה מבטא את יכולתם של המשתתפים לעבור משברים באופן אפקטיבי, להצליח, ואף להמשיך ולהצליח עוד הלאה – האם יש להם את מה שצריך כדי "להשאר על הסירה" במים הסוערים של עולם העבודה החדש?

תחום זה מתחלק לחמישה מרכיבים. ראשית, תחושת המשמעות שלהם – באיזו מידה הם מרגישים שהם עוסקים בתפקיד משמעותי עבורם. מרכיב זה הוא במידה רבה הכח המניע שלהם, המוטיבציה שדוחפת אותם קדימה. המרכיב השני הוא אופטימיות ומסגור חיובי, כלומר באיזו מידה הם מסוגלים להסתכל על חצי הכוס המלאה, לראות את הצדדים החיוביים של מצבים קשים ולהיות חדורי תקווה שבסוף הדברים יסתדרו.

המרכיב השלישי הוא חשבון "הון חברתי" – באיזו מידה בנו המשתתפים מערכות יחסים משמעותיות אשר עוזרות להם בזמנים קשים, הן כמערכת תמיכה אישית והן כמערכת קשרים מקצועית. המרכיב הבא נקרא ניהול קריירה פרואקטיבי. מרכיב זה מתייחס ליכולתנו לקחת אחריות אישית על התקדמותנו המקצועית ופיתוח הקריירה שלנו, יכולתנו ליזום, לפעול באופן עצמאי ולנהל את מצבנו באופן מיטבי. ולבסוף, יצירת וניהול אנרגיה – באיזו מידה שומרים המשתתפים על עצמם (מבחינת תזונה, שינה, ספורט וכד') כך שיוכלו להתמיד ולהשקיע מעצמם גם במצבים הקשים שעוד צפויים להם בהמשך.

איך באמת יודעים האם זו תוצאה אמתית, שכן הפרט מעיד על עצמו?

מדובר בכלי אבחוני מתוחכם. הכלי יודע לזהות אנשים שניסו להציג את עצמם כטובים יותר ולמעשה "מעניש" אותם בהורדת נקודות ומביא אותם למקום בו הם באמת נמצאים. ומצד שני, הכלי מסוגל לזהות אנשים שקשים עם עצמם ולהם הוא מוסיף נקודות. מי שמקבל משוב כזה המום מרמת הדיוק – לפעמים הם אומרים למי שממשב אותם בחצי בדיחה, שהוא או היא מכירים אותם יותר מבני הזוג שלהם.

ומה עושים אחרי המבדק?

עכשיו שיש לעובד או למנהל את תמונת המצב המשקפת את המוכנות שלו לעולם העבודה החדש הוא יכול להחליט היכן לשים את הזמן והמאמצים שלו במסע האין סופי של כולנו בהתפתחות האישית והמקצועית שלנו. לכל אחד ניתן סט של אסטרטגיות בהן הוא יכול להשתמש כדי לחזק את סט היכולות הדורש חיזוק. בנוסף, ניתן להשתמש בכלי ברמה הקבוצתית. מנהל הדרכה, למשל, יכול לקבל פרופיל קבוצתי שבאמצעותו יוכל לבחור את התחומים שכדאי לספק עבורם תהליך פיתוח.

איילה ראובן ללונג, הינה מומחית לעולם העבודה החדש ופיתחה את מודל חמש היבשות – הצלחה בעולם העבודה החדש, המסייע לארגונים, מנהיגים ועובדים  להתאים את עצמם לאתגרי המאה ה-21.

המאמר פורסם לראשונה בכולבו

המאמר נכתב על ידי איילה ראובן-ללונג

מומחית לעולם העבודה החדש, מרצה ומובילה תהליכי שינוי אסטרטגיים בארץ ובעולם, ומסייעת לארגונים, מנהיגים ועובדים בארגונים להתאים את עצמם לאתגרי המאה ה-21


מאמרים מאת איילה ראובן-ללונג