פתח תפריט נגישות

לקחת את ההגה בידיים ולצאת אל מסלול ההצלחה…

לקחת את ההגה בידיים ולצאת אל מסלול ההצלחה… | שרה ארבל

אנו מבחינים בין שני מסלולים עיקריים אפשריים בחיינו: בין מסלול של עבודה (JOB) לבין מסלול של קריירה (CAREER). המסלול הראשון, מסלול של עבודה הינו הישרדותי במהותו, המניע של אלו המתנהלים לפי מסלול זה, הוא לשרוד את החודש, לפרנס, לספק את צרכי המשפחה, ולשמור על רמת חיים שלעיתים מותנה בוויתור על איכות חיים. התחושה לפי תפיסה זו הינה, שהחיים היא תחנת כיבוי אש, המכבה ללא הרף דליקות. המסלול השני של בניית הקריירה, מאפיין אנשים שמרגישים כי הם פועלים מתוך חופש הבחירה, רואים את האופק, מזהים את האפשרויות וההזדמנויות, יוצרים, יוזמים ומאפשרים אותן. ההבדל משמעותי בין שני מסלולים אלו טמון בשאלה האם אנחנו מגיבים או מתכננים.


אם תכנון הוא בסיס להצלחה, אזי תכנון ועיצוב קריירה הם אבן דרך להצלחה

העשייה ותהליך קבלת ההחלטות של אנשים המתנהלים על פי מסלול תגובתי, יתהוו כתוצאה וכריאקציה למציאות. כל עוד המציאות לא רתמה אותם לעשייה, אנשים אלו לא ייזמו או יפעלו באופן ברור ונחרץ, המציאות מעוררת אותם לעשייה, לדוגמא, אם החבר שלהם בחר במסלול קריירה מסוימת, הם יעקבו אחריו. אם הם סובלים במקום עבודתם, הם לא יקומו וילכו אלא אם כן, פוטרו. הם יבחנו את מצב העסק רק כשתזרים המזומנים זועק. הם יגיבו למצבים הדוחקים בהם לקבל החלטות. אנשים אלו פועלים על פי מסלול הישרדותי המשאיר מאחוריו שובל ארוך של קבלת החלטות מאולצות ולא מתוכננות.

לעומתם, קבוצה אחרת באוכלוסיה פועלת באופן שונה. אנשים השייכים לקבוצה זו בוחנים את מכלול הפרמטרים, את העבר, את המציאות המצויה ואת המציאות הרצויה תוך ביצוע ותכנון מהלכים אסטרטגיים לגישור בין אבני הדרך ליעד והמטרה אליהם שואפים להגיע. יש להם זמן לטעות, להפיק לקחים ולתקן כדי לחזור למסלול או לעבור למסלול חלופי שהיה במגירה כתכנית חלופית לתרחיש ב'. לאנשים אלה יש תמיד זמן ואנרגיה לקבל החלטות מבוססות ורגועות, הם יודעים למה הם מצפים במקרה הכי גרוע והכי טוב, הם לא מופתעים, ועל כן לא מאבדים שליטה וכיוון.

75% מתקופת חיינו מושקעים במקום בו אנו ממירים תמורה מקצועית וזמן חיינו בתמורה כלכלית. השקעה משמעותית כל כך, יש להשקיע, במסלול, שמלבד כסף, יניב גם סיפוק, עניין, מימוש עצמי, צמיחה אישית ומקצועית. השקעת 75% מחיינו בלשרוד בלבד, תייצר מאזן סופי שלילי שינביט דיכאון, עייפות, עצלות, מערכות יחסים כושלות ותחלואה. מאפיין נוסף של מסלול ההישרדות הוא חיפוש בלתי פוסק אחר סיפוק וריגושים מחוץ לסביבת העבודה הבאים לפצות על איבוד העניין וחדוות היצירה. פעילות מחוץ לסביבת העבודה תמיד ברוכה, השאלה היא האם היא באה כפיצוי על מה שוויתרנו או כתמיכה למה שהענקנו לעצמנו.

אם ברצוננו להתפאר בהשקעות חכמות ומניבות, ההשקעה במסלול של בניית קריירה, אמורה להיות ההשקעה המשמעותית ביותר בעתיד ואיכותו. “Do What You Love and the Money Will Follow” – אין משפט זה מעיד על נכונותו, אבל הוא כן מעורר מוטיבציה לבחון את עצמנו מחדש, לעצור רגע ולעשות ספירת מלאי. המחקרים מראים, כי אכן, רוב המשרות המניבות כלכלית שייכות לאלה המסופקים מעצמם, על כך, שהם מתפרנסים, ממה שהם אוהבים לעשות הכי טוב. יחד עם זאת, ניתן להפוך כמעט כל עבודה לקריירה מספקת, למהנה ולמקור גאווה .

אם תכנון הוא בסיס להצלחה, אזי תכנון ועיצוב קריירה הם אבן דרך להצלחה. תהליך בניית קריירה אינו מתרחש ברבעון הראשון של חיינו. ברבעון הראשון אנחנו עוד בוחנים את עצמנו ויוצקים את היסודות לבחירות עתידיות שלנו. בניית הקריירה מתחילה ברבעון השני של חיינו. כשכבר עשינו מסלול, עשינו מספיק טעויות, למדנו מספיק לקחים, גילינו מה החוזקות ומה החולשות, אנחנו כבר יכולים לזהות הזדמנויות ואיומים. בשלב זה בחיים אנו כבר אמורים לדעת מה מספק אותנו יותר ומה פחות, מה הם הערכים, הסטנדרטים, הצרכים שלנו. ניתן לבחון ציפיות, לזהות פערים ולהתחיל לגשר עליהם.יש לנו ראיית שוק בוגרת ומפוכחת, יכולת בחינת הסיכונים שלנו בוגרת ובשלה לצעד הבא.

מניסיוני, בעבודה מול לקוחותיי, אחד הכלים המומלצים לתהליך של תכנון ובניית קריירה, הוא אנליזת ה SWOT . הנה פירוט אופן השימוש בכלי זה, עליו אני ממליצה בחום רב.

אנליזת ה SWOT

תבחנו לעומק את מצבכם הנוכחי: מה החזקות ומה החולשות שלכם, כיצד אתם יכולים לממש את הנכסים הפנימיים שצברתם במטרה להתגבר על החולשות, אלה מול אלה, לזהות את ההזדמנויות והאיומים החיצוניים המאתגרים אתכם ומונעים או מניעים אתכם לסלול את מסלול הקריירה שלכם קדימה.

לאחר שפירטנו את כל ארבעת המרכיבים באנליזת ה- SWOT, אנו מוכנים לחשיבה אסטרטגית ולגישה אסטרטגית לתכנון מסלול הקריירה.

השלב הבא, האופרטיבי, יהיה כרוך בבניית יעדים, מטרות, תכנית עבודה – בניית אסטרטגיה שיווקית – סגנון תקשורת להשגת היעדים – השלמת השכלה – בניית גאנט לביצוע – תקציב – משאבים ועוד… 

המאמר נכתב על ידי שרה ארבל

כותבת חיצונית - להב פיתוח מנהלים