פתח תפריט נגישות

עתיד העבודה: מיינדפולנס כפרקטיקה מנהיגותית

עתיד העבודה: מיינדפולנס כפרקטיקה מנהיגותית | Jeanne Meister

למדתי לראשונה על מיינדפולנס ברגע בו הייתי זקוקה לו יותר מכל: לאחר ששברתי את הקרסול ואת החלק העליון של הרגל בתאונה (גילוי נאות: אני בסדר גמור עכשיו, אבל משחק הטניס שלי לא!) הופניתי על ידי הרופא המנתח שלי לעבודתו של ד"ר ג'ון קבט-זין (Jon Kabat-Zinn) - פרופסור אמריטוס מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת מסצ'וסטס - בתחום המיינדפולנס. באותה תקופה חיפשתי דרך להתבונן ולחשוב על חוסר הנוחות הפיסית שלי. במהרה גיליתי שמיינדפולנס, תנועה שנחשבה לשולית במערב בעבר, משתלבת כיום ברפואה, במדע ובמקום העבודה. לאחר שהתחלתי לתרגל מדיטציה בעזרת הקלטות והספרים של ד"ר קבט-זין, התחלתי לחקור כיצד נעשה שימוש במיינדפולנס גם בחברות, כולל Aetna, Keurig Green Mountain, אינטל, גוגל, General Mills ורבות אחרות. למעשה, בפורום הכלכלי העולמי אשר נערך השנה, מיינדפולנס היה אחד הנושאים החמים ביותר, עם מושבים רבים אשר הוקדשו לא רק למדע שמאחוריו אלא גם לדרך לתרגל אותו.


מה שתנועת המיינדפולנס הוכיחה הוא שלא משנה מה תפקידו של העובד בחברה, מיינדפולנס יכול לאפשר רמה גבוהה יותר של תשומת לב ומעורבות

כפי שהוגדר ע"י ד"ר קבט-זין, מיינדפולנס היא "תשומת לב בדרך מסוימת; במטרה, ברגע ההווה וללא שיפוטיות. תרגיל פשוט לתחילת האימון במיינדפולנס הוא ישיבה שקטה והתמקדות בנשימה של עצמך במשך שתי דקות".

המיקוד הראשוני של ד"ר קבט-זין היה בשימוש במיינדפולנס לשינוי היחס של האדם לכאב (זה היה גם השימוש הראשון שלי בו), אבל בעשור האחרון נעשה שימוש במיינדפולנס בתוך חברות להוזלת עלויות הבריאות, לשיפור והגברת פריון העובדים, לעזרה לעובדים להישאר ממוקדים במשימה ולהפחתת הלחץ על העובדים באמצעות טכניקות נשימה והרפייה נפשית.

לדברי גלוריה מארק (Gloria Mark), פרופסור לאינפורמטיקה באוניברסיטת קליפורניה, עובדים משרדיים חווים הפרעות מדי שלוש דקות במהלך היום, כאשר הסחות הדעת הן גם דיגיטליות וגם אנושיות.

במחקר אחר ב-Wall Street Journal, אשר פורסם על ידי מארק, דווח כי עובדים נוהגים להיכנס לפייסבוק 21 פעמים בממוצע ביום ולבדוק את הדוא"ל שלהם 74 פעמים.

בספרו "עבודה קשובה: כיצד מדיטציה משנה עסקים באופן יסודי" (Mindful Work: How Meditation is Changing Business from the Inside Out) מתאר דייויד גלס (David Gelles) כיצד מיינדפולנס הפך למיינסטרים בחברות מגוונות כגון גוגל, Aetna, General Mills ו-Target, אשר בנו תכניות נרחבות לטיפוח אימון מיינדפולנס בקרב עובדיהן.

בנוסף, על פי מחקר של ביה"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת צפון קרוליינה, יתרונות המיינדפולנס עשויים להוביל ל-"שיפורים בחשיבה חדשנית, מיומנויות תקשורת ותגובות הולמות יותר ללחץ."

Aetna, Keurig Green Mountain ואינטל החלו לשלב מיינדפולנס כתרגול מנהיגותי וראו יתרונות הן מבחינת החברה והן מבחינת העובדים בשיפור בבריאות העובד, בפריון ובשביעות הרצון בעבודה.

Aetna מקטינה את עלויות הבריאות כתוצאה מאימון במיינדפולנס

מארק ברטוליני (Mark Bertolini), מנכ"ל Aetna, הוביל את תכנית המיינדפולנס של החברה לאחר שמיינדפולנס עזר לו להתמודד עם הכאב המתמיד שהוא חווה בעקבות תאונת סקי.

Aetna שיתפה פעולה עם המכון האמריקאי לוויניוגה ו-eMindful, חברה המתמחה בתכניות מיינדפולנס מרחוק, והחלה בפיילוט קטן עם 239 עובדים. התוצאות? המשתתפים בקורסים אשר ארכו 12 שבועות דיווחו על הפחתת מתח משמעותית. לפי ארגון הבריאות העולמי, מתח עולה לעסקים האמריקאיים בערך 300 מיליארד דולר בשנה והעלות למערכת הבריאות האמריקאית עלולה להיות אף גבוהה יותר בהתחשב בתפקיד שהמתח משחק במצבים כגון מחלות לב, לחץ דם גבוה וסוכרת.

יותר מרבע מכוח העבודה של Aetna, אשר מונה 50,000 איש, השתתף בשיעור מיינדפולנס אחד לפחות, ואלו מהם שהעבירו לאחר מכן דיווח, דיווחו בממוצע על ירידה של 28% בלחץ הדם, שיפור של 20% באיכות השינה וירידה של 19% ברמת הכאב. הם גם הפכו ליעילים יותר בעבודה, כאשר צברו 62 דקות נוספות של פרודוקטיביות בשבוע בממוצע, שכל אחת מהן מוערכת על ידי Aetna ב-3,000 דולר פר עובד לשנה. כמו כן, Aetna מצאה כי עלויות הבריאות השנתיות של עובדים אשר נטלו חלק בתכנית היו נמוכות ב-2,000 דולר בממוצע מעמיתיהם! אין זה מפתיע, אם כן, שענק הבריאות הרחיב את התכנית באופן משמעותי על מנת לכלול בה שליש מעובדיו. אפילו כאשר הם נעשים מרחוק, אימוני מיינדפולנס יכולים להיות מתגמלים מאוד עבור חברות.

העובדים של אינטל מדווחים על יצירתיות ופוקוס גבוהים יותר

אינטל, מאמצת מוקדמת נוספת של המיינדפולנס, החלה בתכנית ה-Awake@Intel שלה ב-2012. 1,500 העובדים אשר השתתפו בקורס שכלל 19 מפגשים התבקשו לדרג את רמות המתח והאושר שלהם על סולם מ-1 עד 10. בסוף המפגשים המשתתפים דיווחו כי הרמה הממוצעת של המתח שלהם צנחה בשתי נקודות, בעוד רמת האושר שלהם עלתה בשלוש נקודות. יתר על כן, הם דיווחו על עלייה של שתי נקודות ב-"גיבוש רעיונות חדשים, תובנות, בהירות מחשבתית, יצירתיות, יכולת מיקוד, איכות מערכות היחסים בעבודה ורמת התקשורת בפגישות ופרויקטים ומאמצים צוותיים," כך על פי מחקר של אוניברסיטת צפון קרוליינה.

בעוד שדיווח כזה יכול להיות קשה לכימות, אינטל רואה בתוצאות מבטיחות מספיק כדי להרחיב את התכנית ליותר מ-10,000 עובדים.

Keurig Green Mountain מגבירה את הריכוז ומפחיתה פציעות באמצעות מתיחות מיינדפולנס

תכנית המיינדפולנס ב-Keurig Green Mountain (Green Mountain Coffee לשעבר) החלה עם מנהלים בכירים, אבל הפכה לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית, מפקידים בכירים בתאגיד ועד עובדי המחסן. רוברט פ. סטילר (Robert P. Stiller), מקים החברה, הציע תחילה שיעורי מדיטציה למנהלים בדרג בכיר ולאחר מכן לעובדים בדרגי ביניים. התוצאות החיוביות מבחינת הפחתת מתח לא איחרו להגיע והחברה הפכה את התכנית לרוחבית.

Green Mountain מציעה "תרגילי מתח קשובים" לעובדי מחסן ומפעל לפני כל משמרת. גם אותם עובדים שלא הושפעו תחילה מהתכנית, דיווחו לאחר מכן לא רק על רמות נמוכות יותר של כאב הקשור לעבודה, אלא גם על הגברת היכולת להתמקד בעבודה. מאז תחילת התכנית Green Mountain חוותה ירידה בכמות הפציעות במקום העבודה – ולא רק כתוצאה משרירים רפויים יותר. לדברי גלס, המנהלים אומרים כי המתיחות "הפכו את העובדים קשובים יותר לסביבתם, מודעים יותר להתנהגות שלהם ולכן יותר ממושמעים בביצוע המשימות במפעל."

הטמעת מיינדפולנס בתוך החברה שלך

בעוד המקרים מ-Aetna, אינטל ו-Keurig Green Mountain מרשימים, ייתכן שאתם שואלים את עצמכם איך ניתן לקשר את יתרונות המיינדפולנס ליכולות המנהיגות שלכם? הפניתי את השאלה הזו לדיוויד גלס ולהלן הסיכום אודות היכולת של מנהיג עסקי להתחיל את השיח על שילוב מיינדפולנס כפרקטיקת מנהיגות במקום העבודה שלו:

1. אילו יתרונות עסקיים אתם מקווים להשיג מתכנית מיינדפולנס בעבודה? ואיך אתם יכולים להפוך את המטרות הללו לספציפיות ככל האפשר, כגון: הגברת יעילות העובדים או הגברת יכולתם של עובדים לתת את מלוא תשומת הלב למשימה שניתנה להם או ירידה בעלויות הבריאות של העובד.

2. האם מיינדפולנס תואם את התרבות הארגונית של החברה שלכם? שילוב מיינדפולנס אינו מתאים לכל חברה. חלק יכולים לחשוב שזה יותר מדי ניו אייג'י או שולי עבורם. אבל אם לוקחים בחשבון שמיינדפולנס חדר לגולדמן זקס ול-BlackRock, ברור שגם עסקים ללא מוניטין של עיסוק בפרקטיקות של העידן החדש רואים במיינדפולנס השקעה טובה!

3. איך אתם צריכים להתחיל תכנית מיינדפולנס במקום העבודה שלכם? האם זה יעבוד בצורה הטובה ביותר מלמטה למעלה? או כמו במקרה של גוגל, כפי שדווח על ידי לסלו בוק (Laszlo Bock) בספרו "חוקי העבודה" (Work Rules), על ידי ביצוע ניסוי עם הצוות שלכם במשך מספר חודשים?

4. איך אתם מכניסים אימון במיינדפולנס לתוך תכנית ההכשרה העסקית שכבר כוללת מאות תכניות לפיתוח מנהיגות? צ'ייד מנג-טאן מגוגל ניסה תחילה להציג שיעורי מדיטציה בחברה, אך רק לאחר ששיעור 'חפש בתוך עצמך' מוצב כ-"תכנית אימון לפיתוח האינטליגנציה הרגשית שלך", הצליחה התכנית להמריא. כעת יש רשימת המתנה של שישה חודשים לשיעור. היכולת להבין כיצד לתקשר ולמצב את המיינדפולנס בתוך החברה הינה קריטריון מרכזי להשגת התמיכה הארגונית עבורו!

5. האם המיינדפולנס יהיה ממוקד אך ורק בתכניות פרונטליות מודרכות או שתציעו גם למידה מקוונת או שפשוט תעוררו מודעות למספר אפליקציות פופולריות בנושא, כמו Headspace לדוגמא?

מה שתנועת המיינדפולנס הוכיחה הוא שלא משנה מה תפקידו של העובד בחברה, מיינדפולנס יכול לאפשר רמה גבוהה יותר של תשומת לב ומעורבות. השקעה של זמן בתרגול יכולה להחזיר דיבידנדים בדמות הגדלת פריון העובדים, רווחה, רמות לחץ מופחתות ועלויות בריאות אף יותר מופחתות!

אך בסופו של יום חשוב לזכור כי מיינדפולנס צריך להתאים לתרבות הארגונית של החברה שלכם ולחזון פיתוח העובדים שלכם.

המאמר פורסם לראשונה בפורבס.

המאמר נכתב על ידי Jeanne Meister

כותבת חיצונית - להב פיתוח מנהלים