פתח תפריט נגישות

עובדים בסביבה שמעריכה אתכם ותומכת בכם? צפו לאריכות ימים. מתברר שסביבת עבודה תומכת לא רק מנעימה את יום העבודה ומגבירה את הייצור, אלא אף עשויה להאריך את החיים: מחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל-אביב מגלה כי יחסים גרועים עם הקולגות מעלים משמעותית את הסיכוי לתמותה, ואילו סביבה תומכת ותחושת שליטה מפחיתות אותו.


כיצד תחושת שליטה, עומס בעבודה וקיומה או העדרה של תמיכה חברתית מצד המנהלים ומצד עמיתים משפיעה על תמותה עתידית?

החוקרים, מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף אנשי שירותי בריאות כללית, אספו מידע על 800 עובדים בריאים, שהם מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל, אשר ניגשו לבדיקות תקופתיות במשך 20 שנה, מ-1988 עד 2008. במקביל לבדיקות הגופניות נתבקשו הנבדקים למלא שאלוני בריאות ושאלונים פסיכולוגיים ותעסוקתיים.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם לחצים בעבודה מנבאים תמותה עתידית. זאת בעקבות מחקרים קודמים שגילו כי אנשים שסובלים מבעיות בעבודה מפתחים בעיות בריאותיות שונות בשכיחות גבוהה יותר מאחרים.

החוקרים התעניינו בשלושה הבטים של לחץ בעבודה: תחושת שליטה, עומס בעבודה וקיומה או העדרה של תמיכה חברתית מצד המנהלים ומצד עמיתים. הם עקבו אחרי הנבדקים במשך 20 שנה וקיבלו עליהם נתוני תחלואה ותמותה רשמיים מהמדינה.

ניתוח התשובות העלה ממצאים מפתיעים. גורם אחד נמצא כבעל השפעה חיובית משמעותית על תוחלת החיים: עבודה בסביבה תומכת של חברים. תמיכה מעשית ורגשית של עמיתים לעבודה הפחיתה משמעותית את התמותה, בעיקר אצל נבדקים שדיווחו על קיומה בגיל הביניים, 38-42. אותם נבדקים היו מוגנים 20 שנה אחר כך מתמותה, בעוד שעובדים שדיווחו עך היעד תמיכה כזו היו בסיכון גבוה פי 2.4 למות בהשוואה אליהם.

החוקרים מצאו עוד כי תחושת שליטה בעבודה הפחיתה את הסיכון לתמותה אצל גברים במחצית, אולם נשים שדיווחו על תחושת שליטה בעבודה דווקא היו בסיכון גבוה ב-70% למות מאשר חברותיהן שלא נהנו מתחושה כזו.

"בשורה התחתונה מתברר שהתמיכה החברתית בעבודה לא רק מגבירה את היצרנות, אלא גם מהווה גורם משמעותי המשפיע על הבריאות", אומרת ד"ר שרון טוקר, שהייתה בין עורכות המחקר יחד עם ד"ר אריה שירום, יסמין אלקלעי, רן בליצר ואורית יעקובסון.

המאמר נכתב על ידי שרית רוזנבלום

כותבת חיצונית - להב פיתוח מנהלים

ידיעות אחרונות, מוסף זמנים בריאים