פתח תפריט נגישות
ההיערכות למציאות חדשה ביום שאחרי הקורונה | אודי אהרוני

ווינסטון צ'רצ'יל אמר "אדם פסימי רואה את הקושי בכל הזדמנות, אדם אופטימי רואה הזדמנות בכל קושי". המשבר הנוכחי הציב חברות וארגונים בפני אתגרים שלא היו חשופים להם מעולם. ביום שאחרי, יהיו שני סוגי חברות וארגונים : חברות וארגונים שיהיו עסוקים בפתרונות נקודתיים למשבר בלבד ככל הנראה יאבדו את יתרונם התחרותי בעתיד ובחלקן אף לא ישרדו אותו. לחברות וארגונים שינצלו את המשבר כהזדמנות לקפיצת quantum leap בפעילות העסקית שלהם זו תהיה הזדמנות של פעם בחיים.


איך מתמודדים עם השלכות המשבר ונערכים למציאות החדשה?

הבעיה העיקרית הינה בפתרונות. אף חברה או ארגון לא חוו מעולם שינויים בסדר גודל כה דרמטי. ולפיכך, נדרשת חשיבה קולקטיבית של מנהלים בכירים על הדרך הטובה ביותר והנכונה ביותר בתנאים הנוכחיים למודלים עסקיים וארגוניים לשם פריצת הדרך. לאור זאת, להב פיתוח מנהלים מקימה פורום חשיבה ייחודי שייתן מענה לכל שרשרת הערך של פעילויות של חברות וארגונים בעידן ה(After Corona)  AC ובעידן היום שאחרי מחר  (After After Corona)  AAC.

מה השתנה בעקבות משבר הקורונה?
אם מסתכלים בפרספקטיבה היסטורית, משברים תמיד היו. ויותר מכך משברים תמיד יהיו. אולם המשבר הנוכחי מאופיין בשלושה פרמטרים עיקריים שהופכים אותו שונה מכל משבר אחר שהכרנו במאה הנוכחית. הרוחב שלו – המשבר למעשה פגע בכל עסק, כל ארגון (לעיתים נדירות בצורה חיובית אבל בעיקר בצורה שלילית), ובהיקף שלו- בניגוד למשברים קודמים כמו המשבר הפיננסי שהתמקד רובו בעולם הפיננסי בכלל ובשוק האמריקאי בפרט, המשבר הנוכחי הוא משבר גלובלי – הוא פוגע בכל מדינה, ובכל יצור אנוש על פני כדור הארץ.מעבר לכך, השוני העיקרי של משבר זה הוא המהירות. אם בעבר משברים התפתחו לאורך זמן, אפשרו היערכות וזמן תגובה – המשבר הנוכחי תפס את העולם בהפתעה ושום מדינה, ארגון או חברה לא היו ערוכים להתמודד עם עוצמתו של המשבר

מה האתגרים הניהוליים שמציב משבר הקורונה?
משבר הקורונה הציב אתגרים ניהוליים הנובעים מדבר אחד – חוסר (לכאורה) במודלים לפתרון. היות והיקף המשבר הוא מעבר לכל מה שחברות יכלו לדמיין, מנהלות ומנהלים לא היו ערוכים עם פתרונות מידיים, פתרונות מגירה, תרחישים שייתנו מענה למשבר הנוכחי. יתרה מכך, גם בימים אלו בהם מדינות, תעשיות וארגונים יוצאים לשגרה החדשה (The New Normal), נשאלת השאלה איך נערכים למתן פתרונות נקודתיים לטיפול בטווח הקצר, ולפתרונות אסטרטגיים ארוכי טווח בעולם שבו אי הוודאות רק גדלה, העתיד אינו בהיר, ואף אחד לא יכול לנבא בשלב זה אם אנחנו אחרי המשבר או לפני משבר נוסף שעלול להגיע בקרוב.

האם ואיך משמרים את הנכסים / משאבים של החברה?
התקופה האחרונה הציבה סימן שאלה בחלק ניכר של החברות לגבי הנכסים והמשאבים שלהן. הן אם מדובר בנכסים פיזיים כגון: חנויות, מטוסים, מכונות, בניינים, מלונות, והן אם מדובר בנכסים אנושיים – המשאב האנושי של כל חברה הינו הנכס המהותי ביותר שעומד לרשותה, ברוב המקרים, ובענפים רבים כגון: הייטק, ענפי תעשייה הדורשים מיומנות – זהו הנכס העיקרי של החברה.

חברות רבות מתחבטות בשאלה מה לעשות עם הנכסים הנוכחיים שלהן. לצורך קבלת החלטה, ההסתכלות האסטרטגית לא השתנתה. ולפיכך, כל חברה או ארגון צריכים להסתכל מהסוף להתחלה, מהעתיד להווה. משבר הקורונה לא שינה תהליכי חשיבה. עדיין נדרש תכנון אסטרטגי, עדיין נדרשים תהליכי ניתוח תרחישים. אולם השינוי העיקרי הינו בקצב – אם בעבר חברה יכלה לבחון ולתכנן לאורך מספר רב של חודשים, ליישם לאורך תקופה ארוכה של חודשים או שנים, ובמידה והשינוי או התכנון לא צלחו  – לצאת מכך בתהליך מסודר, הפריבילגיה הזו נגמרה. אנו נמצאים בפרדיגמות חדשות. פרדיגמות בהן מהירות התגובה חשובה לאין ערוך מהדיוק שלה, אורך החיים של תכניות אסטרטגיות התקצר בצורה משמעותית, ותכנון בתנאי אי-וודאות מוחלטת הופך לדרך חיים. לפיכך, חברות חייבות לבחון את כלל הנכסים שלהן בחינה מעמיקה, ולאפיין אילו נכסים יכולים לשרת אותן בטווח הקצר, הבינוני והארוך, ולקבל החלטות, לעיתים כואבות, על היפרדות מנכסים שאינם עומדים בקריטריונים העתידיים. מצד שני, גם נכסים שעלותן בטווח הקצר גדולה מתועלתן כמו כ"א מיומן אולם אסטרטגיים לשגשוג עתידי חייבים להישמר.

איך מתמודדים עם השלכות המשבר ונערכים למציאות החדשה?
המציאות החדשה מחייבת שימוש בפרדיגמות שונות בכל תחומי שרשרת הערך של החברה מצד אחד, ובהסתכלות על השווקים, הלקוחות הקיימים, הלקוחות החדשים, שווקים חדשים – מצד שני. לאור זאת, חברות נדרשות לבחון מצד אחד את המודלים הקיימים ומצד שני לפתח מודלים חדשים שייתנו מענה לעולם ה AC ולעולם ה ACC. המודלים קיימים –  באקדמיה המעשית פותחו בשנים האחרונות מודלים המאפשרים לחברות להתמודד עם מצבי שינוי קיצוני. השוני העיקרי בתקופה זו הינו העוצמה, ולכן פורום המנהלים הבכירים של להב פיתוח מנהלים מקבץ מומחי תוכן מתחומים שונים שמסוגלים ביחד עם המשתתפים לתת מענה כולל להתנהלות חברות וארגונים ביום שאחרי –  AC  וביום שאחרי האחרי AAC לאורך כל שרשרת הערך. למרות שהפתרונות קיימים, שום ארגון ושום חברה, לא בארץ ולא בעולם, התמודד עם מספר כה רב של שינויים בעלי עצמה כה גדולה בטווח קצר.

הבעיה המרכזית להתמודדות עם המשבר הנוכחי, למנהלות ומנהלים, מנכ"ליות ומנכ"לים, הינה חוסר היכולת להתייעץ. אין עם מי. אף יועץ, אף גוף ייעוצי, לא התמודד מעולם עם שינוי כה מהיר בעוצמה כה גדולה. לפיכך, הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם המשבר הוא בחשיבה קבוצתית (Think Tank) וברישות (Networking) עם מנהלים אחרים מתעשיות שונות, מארגונים שונים ומחברות שונות, שחוו התמודדות עם אותו משבר בשילוב מומחי הידע של להב פיתוח מנהלים לאורך כל שרשרת הערך של הארגון: אסטרטגיה, שיווק, תפעול, פיננסים, המשאב האנושי.

השיתופיות בשילוב הידע והניסיון הקולקטיבי שנצבר אצל המשתתפים הפוטנציאליים שייקחו חלק בפורום – מנהלות ומנהלים בכירים בחברות וארגונים, יאפשרו יישום של כל המודלים והכלים שפותחו בצורה מעשית שתאפשר להיערך באופן מיטבי לתקופה הקרובה, לפתח מודלים עסקיים חדשים באופן מידי, להיערך לעתיד בטווח הרחוק ולהיות מוכנים בצורה טובה יותר לכל משבר או שינוי שייקרו בעתיד.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר ביזפורטל

המאמר נכתב על ידי אודי אהרוני

מנכ"ל ומנהל אקדמי, להב פיתוח מנהלים. מרצה בתחומי אסטרטגיה עסקית וחדשנות אסטרטגית


מאמרים מאת אודי אהרוני


אודי אהרוני מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    פיתוח עסקי ואסטרטגיה

    בעידן ה – New Normal הנוכחי, בו אי הודאות הנו הקבוע היחידי,  קטנה מאוד יכולתן של חברות וארגונים ליצור ולשמר...

    ימי א׳ 16:00-20:15
    3-6 מפגשים בקפסולה
  • חדש

    הכשרת יועצים.ות לעסקים

    עולם העבודה משתנה, שכירים.ות ובכירים.ות רבים רוצים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח בקריירה חדשה. אחד החסמים הגדולים ביותר המונעים את יישום...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    7 מפגשים