פתח תפריט נגישות

מהו סוד ההצלחה של הסטארט-אפ ניישן?

מהו סוד ההצלחה של הסטארט-אפ ניישן? | פאולו לואוב

לפני 20 שנים ביקרתי בישראל כתייר. הייתי בכל המקומות הקדושים – טיילתי בירושלים, צללתי בים האדום, ביקרתי בקיבוץ ובתל אביב, אבל מעולם לא חשבתי שאחזור לשם בענייני עבודה. אני שמח שטעיתי.


מה הופך את ישראל למקום ייחודי לעסקים?

בחודש מאי 2016, השתתפתי עם קבוצה של 30 אנשים, בתכנית בת שלושה ימים להכשרת מנהלים של להב פיתוח מנהלים, באוניברסיטת תל אביב. בהשראת הספר Start-Up Nation  הלכתי עם ראש פתוח כדי להבין מדוע כל כך הרבה אנשים טוענים שעמק הסיליקון הבא יקום במדינה הזאת – המרוחקת, הקטנה, המדברית, שאוכלוסייתה מונה רק 8.5 מיליון איש ועסוקה באופן מתמיד במלחמות עם המדינות שכנות. הספר מסביר ביסודיות את הסיבות לתופעה,  אבל אין כמו מראה עיניים – לראות ולחוש את המקום, הצבעים והטעמים.

אין זה סוד כי חינוך הוא נדבך חשוב מאוד בהקשר של ישראל. 12 חתני פרס נובל הנם ישראלים, מתוכם שמונה זכו בכבוד הזה בעשור האחרון. בישראל יש 140 מהנדסים על כל 10,000 איש, לעומת 85 בארצות הברית ו -65 ביפן והקרבה בין האוניברסיטות והתעשייה בישראל מדהימה ועתירת יוזמות פרטיות. 

פרט נוסף שהדהים אותי בהקשר החינוך: בתחילת שנות ה-90 עלו לישראל כמיליון אנשים מברית המועצות לשעבר, עלייה שגרמה לגידול של כ 20% באוכלוסיית המדינה בתוך שלוש שנים בלבד! אנשים מוכשרים ומאוד מקצועיים, מהם 20% מהנדסים ו-3% מדענים. המדינה הצליחה לקלוט חלק גדול מהכישרונות האלו בשוק העבודה המקומי.

יותר ויותר חברות מובילות מקימות מרכזי מחקר ופיתוח בישראל, לדוגמא, חברת הבת הישראלית של אינטל מעסיקה 7,000 אנשים בשני מפעלים וארבע מעבדות, בהן פותחו הפנטיום, סנטרינו ו- Core Duo. . כמה ממערכות ההפעלה של מיקרוסופט פותחו אף הן על ידי צוותים ישראלים. בנוסף,  מאז שנת 2000 השקיעה חברת HP 2 מיליארד דולר על רכישת חברות טכנולוגיה ישראליות והרשימה עוד ארוכה.

קל לעשות עסקים בישראל. הבירוקרטיה נמוכה והממשלה מקדמת יזמות. בזמן הביקור ראיתי לא מעט קבוצות של אנשי עסקים מסין ומיפן שהסתובבו ברחובות תל אביב. בהזדמנות זו למדתי שסין ויפן הן שותפות עסקית גדולות מאוד של ישראל. חברת Rakuten היפנית רכשה את Viber הישראלית בסכום של 900 מיליון דולר ותאגיד הענק הסיני ברייטפוד רכש את חברת תנובה הישראלית תמורת 2.5 מיליארד דולר. בסך הכל, נעשו עסקאות בסכום של יותר מעשרה מיליארד דולר בין המדינות. 

באותה מידה שסיקרן אותי לראות את קבוצות המנהלים מאסיה, עניין אותי לראות ולבקר גם בחברות דוגמת חברת הטכנולוגיה OurCrowd וחברות נוספות שממוקמות כמה מטרים מבתי הכנסת, המסגדים והכנסיות של ירושלים.

באותה ירושלים, לאחר שאכלנו מהחומוס הכי טוב בעולם, ביקרנו בחברת Mobileye אשר מפתחת ומתקינה עיניים אלקטרוניות ברכבים. לדברי נציג החברה, תאונות הופכות ליותר ויותר נדירות מהרגע בו מותקנים במכונית התקני בינה מלאכותיות בשילוב מערכות ההפעלה שלהם.

ניתן לתמצת את השפה הישראלית בתחום העסקי למילה אחת שנקראת "חוצפה". מילה ביידיש שקשה לתרגם, אבל פירושה הוא תעוזה ואומץ. אפשר בטעות לבלבל את זה עם מרדנות או אפילו גסות רוח, אבל חשוב להבין שזו תכונה בעלת ערך רב מבחינת חיסכון בזמן ויעילות.

ישראל אמנם מדינה קטנה אבל עם חזון גדול. במהלך השהות ביקרנו בפארק גב-ים בנגב – פארק תעשייתי  המשכן חברות טכנולוגיה מתקדמות, הנמצא בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון. מעולם לא ראיתי משהו כה מרהיב: עשרות מבנים, מערכות תחבורה ותכנון לטווח ארוך. ההפתעה הייתה גדולה יותר כשהבנתי שכל זה ממוקם בעיר קטנה בלב המדבר בשם באר שבע. להפתעתי גם חברת נטפים – אחת מחברות ההשקיה המובילות בעולם הוקמה בתוך קיבוץ חצרים. זה פשוט מדהים לראות את העצים, הציפורים והפרחים בלב המדבר.

נחשפנו במהלך הביקור להרבה אנשים חרוצים וחזקים שמניעים את העבודה במדינה. אני כותב את זה כדי לאפשר ליותר אנשים ומנהלים גישה לידע שצברתי בישראל וכדי לקדם את הדיאלוג העסקי והמסחרי בין שתי המדינות. 

המאמר נכתב על ידי פאולו לואוב

כותב חיצוני - להב פיתוח מנהלים