פתח תפריט נגישות

לקבוע את הפגישה עם ההנהלה רחוק ככל האפשר (כדי לגייס תמיכה) ולהביא צופה לפגישות שלהם עם קהלים חדשים הן רק חלק מהטקטיקות בהם משתמשים יזמים פנים ארגוניים מצליחים, כך מסביר נעם תמרי וקסר, מרצה בתכנית חדשנות עסקית בלהב פיתוח מנהלים


מה הן השיטות והמיומנויות שיידרשו כדי להפוך ממנהלים ליזמים פנים ארגונים מוצלחים?

מנהלים רבים מתמודדים עם אתגר המעבר מניהול שוטף ליזמות פנים ארגונית. יזמים אלו, מנהלים בתחומים מקצועיים, פעמים רבות מהנדסים בהכשרתם, הוגים במסגרת עבודתם מוצר או שירות פורץ דרך שיוכל להיות קו המוצרים העתידי של החברה, להניב הכנסות לארגון ואף לשנות את השוק. כדי לקדם את הרעיון עליהם לצאת מגבולות תפקידם, לגייס את תמיכת ההנהלה שתבטיח להם חופש פעולה ומשאבים. בארגונים רבים מכירים בחשיבות היזמות הפנים ארגונית ומעודדים אותה – אבל רק לאחר שהשתכנעו בנחיצותה, סיכויי הצלחתה וביכולתו של אותו מנהל ליישם אותה.

אולם  בדומה ליזם החיצוני שמקים חברות וסטארטאפים (entrepreneur) גם היזם הפנימי בארגון (Interpreneur) זקוק לסט מיומנויות וכלים שיאפשרו לו לדחוף את המיזם שהגה במעלה הפירמידה הארגונית, לגייס משאבים ותמיכה פוליטית כדי לראות אותו מתגשם לבסוף. הבעיה היא שלהיות חדשן ולהיות יזם זה שני דברים שונים, ולהיות חדשן בלי להיות יזם ולהפך זה מתכון לאיבוד מומנטום ולכישלון.

למרבה הצער, דווקא אותם אנשי מקצוע או מהנדסים שעבודתם השוטפת מתאפיינת ביצירתיות רבה מתקשים להפוך ליזמים פנים ארגוניים. בעבודתם הם מורגלים לפתור בעיות באמצעות גישה הנדסית, לעבוד עם כלים אנליטיים וטכניים שמאפשרים להם לבנות מכונה, תהליך או לפתח תוכנה ולעמוד בלוח זמנים, אולם אין להם מושג מה זה ניתוח שוק, כיצד ניגשים לשיווק, ושפת הניהול שעוסקת בשולי רווח, מחזור והוצאות זרה להם. גם בתחום המיומנויות הרכות הם מתקשים: הם לא יודעים כיצד להיכנס לחדר ולסחוף את אנשי הארגון, כיצד לדבר עם האנשים הנכונים כדי לקדם רעיון, כיצד להתאים את המסר לאנשי הכספים, אנשי התמיכה או המחסנאים. כשהם יוצאים לדרך היזמות הפנים ארגונית הם מגלים שהארגון רחוק מיצירתיות, שלא מוכנים להקשיב להם וכי ללא כוח וללא סמכות רשמית כל מה שנותר להם הוא להפעיל את מעגל ההשפעה שלהם. הבשורה הרעה היא שבלי תכונות אלו היזמים הפנים ארגוניים יתקשו להצליח. הבשורה הטובה: אפשר ללמוד אותן. להלן הצצה לכמה מהשיטות והמיומנויות שיידרשו כדי להפוך ממנהלים ליזמים פנים ארגונים מוצלחים:

תכונה מספר אחת: האם אתם מוכנים להודות בחולשות שלכם?

כדאי להכיר בשלב מוקדם האם אתם סובלים מחולשה ביכולות מסוימות. כך למשל, אם אתם לא בטוחים ביכולתכם להעביר את היוזמה שלכם בקרב ההנהלה הבכירה תצטרכו להבין מדוע ולעבוד על הטעון שיפור. הבעיה שרבים מתנהגים כמו דג קטן בים של כרישים שמאשימים את

את האוקיינוס אחרי שהם מקבלים את הביס הראשון. במלים אחרות, מנהלים רבים שנכוו כתוצאה מטעויות בהתנהלותם מתבטאים בסגנון של: "אני רוצה לעבור למקום יותר תומך, המקום הזה מלא פוליטיקה" . אלא שאם הם יעברו למקום אחר הבעיה תמשיך איתם. במקום זאת עליהם לזהות את המרכיבים שהם לא מספיק טובים בהם ולשפר אותם במסגרת התפקיד הנוכחי.

תכונה מספר שתיים: זה שאתם נחמדים למישהו לא אומר שהוא יסכים אתכם

לא כל המנהלים מקבלים אוטומטית כוח וסמכות, ובטח שאף אחד לא הולך עם פתק "אני היזם הפנים ארגוני תנו לי כבוד". זה לא קורה לעולם. במקום זאת יזמים פנים ארגוניים צריכים להיות מסוגלים להוביל אנשים בכוח הרעיון וכוח השכנוע. לחזק את מעגל ההשפעה זה מיומנות רכה שאפשר ללמוד, אולם מנהלים רבים נוטים לזלזל במיומנויות רכות וחבל. רצוי מאוד לשפר אותן מבעוד מועד, ולשפר את יכולתכם לקרוא ולהבין את האדם שעומד מולכם. 

תכונה מספר שלוש: זה מסובך יותר מאשר אתם חושבים

מהנדסים רגילים לנוסחאות מסובכות, אלגוריתם מפה עד הודעה חדשה, ופתאום כאשר הם נדרשים לכתוב תוכנית עסקית הם רואים מולם דף עם כמה שאלות ועלולים לזלזל בכך. הדבר עלול לפגוע ביכולתם לגבש תמיכה במיזם, במיוחד נוכח העובדה כי בהמשך הם יגלו שלא פשוט לענות על שלבים של תוכנית עסקית.

תכונה מספר ארבע: אל תחששו מניסוי וטעייה

פיתוח יכולות של יזמות פנים ארגונית זה כמו נסיעה על אופניים -ייקח זמן רב עד שתלמדו לשלוט בזה והלימוד כולל הרבה ניסוי וטעייה. כך למשל, היזמים הפנים ארגוניים שמוכנים להתמודד עם הקשיים ייקחו קואצ'ר שיעזור להם לנהל פגישות עם אוכלוסיה שמאפייניה פחות מוכרת להם – למשל פגישה עם האנשים משירות הלקוחות. לעתים הם פשוט זקוקים לעזרה של צופה מהצד שיהיה נוכח בפגישה ויגיד להם לאחריה "פה איבדת אותם, פה רתמת אותם" ויאפשר להם להשתפר לקראת פגישות עתידיות.

תכונה מספר חמש: קשה באימון קל בקרב

לפני שאתה מציג את המיזם בפני ההנהלה ומבקש את תמיכתם, אל תמעיטו בהכנות. אחת הדרכים לעשות הכנה אפקטיבית היא מונח מהעולם הצבאי המכונה 'ביום אויב': כנסו צוות שאתם סומכים עליו בחדר המדמה את חדר הישיבות של ההנהלה, פזרו פתקים ובהם שם חברי ההנהלה ותפקידם ובצעו חזרה בלי לוותר על אף שאלה קשה. אל תצאו מהחדר עד שתדע כיצד אתה מנגח כל שאלה ומכין לה תשובה משכנעת.  רצוי מאוד לפתח את אומנות השכנוע בחדר גדול מבעוד מועד. הייתי ממליץ אפילו לקחת קורסים שיקנו מיומנות זו. בנוסף, יזם פנים ארגוני טוב יודע שעוד לפני שהוא נכנס לישיבת הנהלה להציג את המיזם ולקבל אישור עליו להבטיח את התמיכה של 'החדר'. זה ממש כמו בבחירות:  צריך לאסוף את הקולות בעבודת מטה אינטנסיבית. לכן יזמים פנים ארגוניים מצטיינים זוכרים לקבוע את הפגישה עם ההנהלה רחוק ככל האפשר כדי שיספיקו להגיע לכולם.

תכונה מספר שש: צברו ניסיון מבעוד מועד

ניסיון קודם בקידום מיזמים יכול לסייע כאשר תעמדו בפני המיזם הגדול שלכם. אם הדבר אפשרי צברו ניסיון כזה מבעוד מועד במהלך הקריירה. כך למשל, אם הדבר אפשרי רצוי ללכת לעבוד בהתנדבות בסטארט-אפ של חבר שיאפשר התנסות בפגישות מכירה, שכנוע ושיווק. הידע שתצברו בפגישות אלו יהיה שווה זהב ברגע האמת של המיזם שלכם.

מאמר זה פורסם לראשונה בדה מרקר

המאמר נכתב על ידי נעם תמרי-וקסר

משקיע אנג׳ל, חבר ב advisory boards, קונה ומוכר חברות. הוביל עשרות סבבי גיוס במסגרת ״המעגל״ קולקטיב השקעות.


מאמרים מאת נעם תמרי-וקסר


נעם תמרי-וקסר מרצה בתכניות

  • חדש

    הכשרת יועצים.ות לעסקים

    עולם העבודה משתנה, שכירים.ות ובכירים.ות רבים רוצים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח בקריירה חדשה. אחד החסמים הגדולים ביותר המונעים את יישום...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    7 מפגשים