פתח תפריט נגישות

ארגון מייצר ערך על ידי זיהוי ה-Sweet Spot - איזור עם פוטנציאל ליצירת ערך בזירה התחרותית (ה-Arena). לאחר זיהוי נקודה זו, על הארגון למנף את היכולות שלו על מנת ליצור שליטה ב-Sweet Spot.


חיזוי חזון ויצירת ערך

בזירות תחרותיות חלים שינויים תדירים ברווחיות פעילויות עסקיות שונות. לדוגמא, ייצור מחשבי PC שהיה רווחי מאוד בעבר, מעניין כיום אך ורק חברות במזרח הרחוק. כוחות חזקים גורמים לתופעה של MegaTrends: שינוי בנקודות הערך ב-Arena. כוחות אלה באים מהתחומים הבאים המכונים: PESTPolitical, Economical, Social, Technological.

פוליטי: המשבר עם טורקיה, אבדן יכולת ייצור במיצרים וירדן, ניתוק הגז המיצרי וכדומה. 
כלכלי: משברים בשוקי ההון כגון העלמות האשראי הבנקאי ב-2008, קריסת הבורסות, נפילת מטבעות וכדומה. 
חברתי: הדאגה למוצרים ירוקים, זיהום סביבה, מיחזור, ניצול עבודת ילדים וכדומה. 
טכנולוגי: הורדת סרטים באינטרנט, עבודה מרחוק, השתלת תאי גזע, וכדומה.

ארגונים ייצירתיים מסוגלים לזהות הזדמנויות ואיומים בשלב מוקדם יותר מארגונים רדומים. תהליך של Creative Destruction מאפשר לארגונים קטנים וחדשנים להשמיד ארגונים גדולים ומסויידים בדומה להכחדת הדינוזאורים על ידי היונקים הקטנים. כיום קצב ועוצמת השינוי חזקים משמעותית מבעבר. כתוצאה מכך יורדת תוחלת החיים של ארגונים. גם ארגונים יוקרתיים כגון מריל לינץ', להמן ברדרס, בלוקבאסטר, נורטל, TWA, פאנאמריקן מגיעים לפשיטת רגל. שורדים רק ארגונים אגרסיביים, דינאמיים ואמיצים.

דוגמא קלאסית הוא ניצחון אפל וגוגל את מיקרוסופט. מיקרוסופט שהיתה הראשונה להבין את משמעות הטלפונים הסלולריים לארנה (מערכת הערך) של המחשוב כשלה בתרגום החזון למעשה ולכן פלח השוק שלה בתחום הסלולר הוא חד ספרתי נמוך. סוד המנהיגות טמון בשילוב של חזון: ראית עתיד שונה מההווה ומיצוב הארגון בו באופן אופטימלי, יחד עם יכולת ביצוע: תרגום החזון לפרוייקטים שיפתחו יכולות חדשות חיוניות בזירת העתיד.

לפיכך יש לפרוש את החזון למנהלי דרגי הביניים במתודולוגיה היפנית של Hoshin Kanri: ניהול באמצעות מצפן. דרגים גבוהים מתארים את החזון לדרגי הביניים שאמונים על יוזמות שיתרגמו את החזון לשפת המעשה. על החזון להיות ממוקד באופק זמן סביר למימוש. לכן חזון שמתאר את ההווה: "אנו הטובים ביותר בתחומנו" הינו חסר ערך כמו חזון שמתייחס לעתיד לא רלוונטי לעובדים כיום כגון: ארגון תיירות חלל שכוללת נחיתה על הירח. החזון חייב להתעדכן בתדירות של כ-3 שנים בהתאם לאירועים דרמטיים בארנה. כיוון שחלון ההזדמנות צר כיום יותר מבעבר סוד ההצלחה במימוש טמון ביישום זריז ביותר. חברות שהתמהמהו בכניסה לארנת רכבי ה4X4 כגון אודי וסוברו הפסידו פוטנציאל הכנסה עצום עם קריסת שוק זה בעקבות מגה-טרנדס כלכליים, חברתיים ופוליטיים.

חשוב לפיכך לזהות מגמות בהקדם, ליצר חזון כיצד יפיק הארגון את מירב הערך מה-Sweet Spot, ולתרגם חזון זה לשפת המעשה במהירות הבזק.

המאמר נכתב על ידי ד"ר אלכס קומן

מרצה בכיר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב. מרצה בנושאי ניהול באוניברסיטת Bocconi במילנו


מאמרים מאת ד"ר אלכס קומן


ד"ר אלכס קומן מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    ניהול תפעול בכיר

    במאה ה-21 התחרות הגלובלית מתעצמת. מצוינות תפעולית הינה מפתח להישרדות, הצלחה וצמיחה בכל חברה וארגון. ארגונים שלא מגבים את האסטרטגיה...

    ימי א׳ 16:00-20:15
    3-2 מפגשים בקפסולה