למה לי אסטרטגיה עכשיו?

למה לי אסטרטגיה עכשיו?

עמית אבנון, מנכ"לית חברת PHS- Personal Healthcare Solutions  חברת פתרונות רפואיים אישיים מובילה, הביטה בפעם השלישית באותו בוקר בשקפי הפרזנטציה אותה היא צריכה להעביר לבורד באותו אחה"צ.

המצגת סכמה חמש שנות פעילות, ותכנון אסטרטגי לחמש השנים הבאות. במבט לאחור, ביצועי החברה היו מעבר לכל ההערכות הראשוניות. החברה הציגה בחמש השנים האחרונות צמיחה שנתית ממוצעת של 27%, כאשר בשנה האחרונה בלבד הצמיחה עמדה על  32%, הרבה מעבר לממוצע הענפי שעמד על 18% בלבד, הרווח התפעולי עלה ל 17%, והחברה הייתה היחידה שהציגה רווח תפעולי מעל 15% בהשוואה לכל מתחרותיה. בנוסף,  נחתם לראשונה חוזה עם חברה יפנית גדולה, ופוטנציאל החדירה לשוק הסיני נראה מבטיח.

על שולחנה נחה חוברת עבת כרס של התכנון האסטרטגי לחמש השנים הקרובות אותה ביצעה אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי המובילות בעולם, בשנה האחרונה. התכנית כללה ניתוח מעמיק של השוק, של המתחרים, של משאבי החברה ויכולותיה, ופוטנציאל צמיחת הענף. העבודה המקיפה כללה התייחסות לשווקים הבינלאומיים, ולשינויי הכלכלה הצפויים. השורה התחתונה של התחזית האסטרטגית נראתה מבטיחה אף יותר מהעבר,  עם עליה בנתח השוק היחסי הן בשווקים המסורתיים בארה"ב ומערב אירופה והן בשווקים המבטיחים בסין וביפן. 

למרות זאת, עמית חשה חוסר שקט. היא שאלה את עצמה כמה היא יכולה לסמוך על ניתוח אסטרטגי שנעשה ע"י גורם חיצוני, מה היכולת לחזות שינויים בשוק בעולם של ,  Volatile, Uncertain, Complex & Ambiguous) VUCA) ועד כמה הסתמכות על מודלים מסורתיים לניתוח מתאימים לעולם של המאה ה21 בכלל, ושל חברת PHS בפרט.  

עמית סברה שהעולם העסקי משתנה בקצב מסחרר. ערכה של העמדה התחרותית שנמדד בעבר בעשורים, הפך בשנים האחרונות לעמדה הניתנת להגנה לאורך שנים ספורות בלבד, העולם העסקי רווי אתגרים ודורש הרבה יותר פיתוח עסקי, חדשנות אסטרטגית ותכנון אסטרטגי בדרכים שונות מבעבר. פיתוח עסקי ותכנון אסטרטגיה הם משהו שכל חברה צריכה היום. הרחבת אופקים, אתגור המחשבה, התעדכנות והתחדשות צריכים להיות מנת חלקה של כל חברה המבקשת להישאר עדכנית, רלוונטית ובעלת יתרון תחרותי – במיוחד היום בשוק הדינאמי והכאוטי. 

מתוך המאמרים האחרונים שקראה, היא נחשפה לעובדות מפתיעות: מדד S&P 500 מייצג את החברות הגדולות בכלכלה האמריקאית, בנוסף לחברות רב לאומיות גדולות. המדד שהושק בשנת 1957 כולל 505 חברות, ששווי השוק הממוצע של חברה במדד עומד על Bn  $47, דהיינו חברה בעלת שווקי שוק כפול משווי טבע או צ'ק פוינט. במחקר שנעשה ע"י ריצ'רד פוסטר יחד עם חברת INNOSIGHT הוא מצא כי אם בעבר חברה נמצאה במדד 50-60 שנה, קצב  התחלופה הולך וגובר, ואם הוא יימשך מחצית מהחברות הנמצאות כיום במדד, לא יכללו שם בעוד 15 שנה בסה"כ, דהיינו מחצית מהחברות המובילות כיום יוחלפו ע"י חברות חדשות.

מהסתכלות רק על דוגמאות בודדות, שווי השוק של TESLA, חברה שהוקמה רק בשנת 2003, ויוצרת הכנסות של Bn11 $בלבד גבוה משווי השוק של FORD, חברה שהוקמה 100 שנים קודם לכן, בשנת 1903 ובעלת הכנסות של Bn  154$. חברת הקמעונאות AMAZON שהוקמה רק באמצע שנות ה90 הנה בעלת שווי שוק של למעלה מכפול לעומת WAL-MART, חברה שהוקמה בשנות ה60 ומעסיקה 2.3 מיליון עובדים.

עמית שאלה את עצמה בפעם המי יודע כמה, האם הסתמכות על תהליך תכנון אסטרטגי ארוך ויקר אכן יבטיח את הצלחת החברה, ויותר מכך את הישרדותה בטווח הארוך? האם לא נדרש הלך מחשבה אחר? תכנון איכותי ע"י אנשי החברה, בתהליכים דינמיים ומהירים שיותאמו לעולם הVUCA  של המאה ה21?

אם תשאלו את אודי אהרוני, מנכ"ל להב פיתוח מנהלים, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל-אביב, ומומחה לאסטרטגיה עסקית וחדשנות אסטרטגית, נדרש תהליך אחר. "בסופו של דבר, גם אחרי תכנון חיצוני, חובת העשייה היא על העסק או החברה המבקשים את השירות", הוא מסביר. "היום, מנהלים דורשים פתרונות דינמיים, מהירים אולם הניתנים ליישום תוך שמירה על איכות בלתי מתפשרת, ולא תכנון אסטרטגי הדורש חודשים ארוכים ומשאבים בלתי מוגבלים".

מתוך המקום הזה, מספר אהרוני, נוצרה סדנת המנהלים להב פריצת דרך, סדנאות פיתוח אסטרטגי שמציעה להב פיתוח מנהלים, המובילה את תחום פיתוח המנהלים בישראל כבר 50 שנה. "מדובר בתהליך ממוקד של מספר מפגשים בלבד, במסגרתם אנחנו עוזרים לחברה לפתח תהליך של תכנון אסטרטגי ארוך טווח, תכנית חדשנות עסקית או שניהם יחד".

הדבר המיוחד באמת בסדנאות המנהלים של 'להב פריצת דרך' הוא שלא מדובר בתכנון חיצוני, כי אם בפיתוח של המנהלים המשתתפים בסדנה בעצמם. "אנחנו נותנים את הרקע, מספקים את המומחים ואת הראייה הרוחבית, מכוונים ושואלים את השאלות הנכונות, אבל החברה היא שקובעת מה התכנון האסטרטגי", מסביר אהרוני. "היתרון הכי משמעותי בסוג הייעוץ הייחודי הזה הוא שברגע שתכנון אסטרטגי מגיע מהקרביים של החברה, המחויבות לביצועו מרקיעה שחקים, והעובדות מדברות בעד עצמן".

התהליך החדשני והייחודי משלב הדרכה וייעוץ ומכוון תוצאות. הוא קצר, מוכוון תוצרים ולמעשה "תפור" במדויק לצרכי הארגון או החברה המזמינים אותו. התהליך מבוצע בידי צוות מומחים בתחומי אסטרטגיה וחדשנות אסטרטגית. "צוות המומחים מורכב מהפרופסורים והמרצים הבכירים והמנוסים ביותר באוניברסיטת תל אביב, כולם עובדים בארגונים ומכירים את השטח היטב, כולם מרצים משכמם ומעלה", מספר אהרוני. "אין דבר כזה בארץ. רמת חברי סגל מומחים בתחומם שמסוגלים להעביר תהליך כזה ניתן למצוא רק בחו"ל, באוניברסיטאות כמו הרווארד. עכשיו זה גם כאן אצלנו. המומחים הכי גדולים בארץ בתחומם, כולם מכירים את התורה על בוריה".

"תכנית אסטרטגית קשה ליישם", הוא פוסק, "אך כשיש תהליך קצר, מחוייב תוצאות, שנוצר בידי הארגון עצמו – הדרך מתקצרת ומניבה פירות. בדקנו, ניסינו, וראינו שברגע שהמנהלים המשתתפים בסדנה הם אלה המפתחים את התהליך ואת הדרך, הם פשוט רוצים ללכת בה, זה שלהם".  

מעבר לכך, "הנושא של פריצת דרך בחדשנות הוא השלב הבא של תכנון אסטרטגי. ארגונים אמנם יודעים לפתח אסטרטגיה, אבל היום, בעולם העסקי הכאוטי בו אנחנו נמצאים זה פשוט לא מספיק. ארגונים וחברות חייבים להבין שמוצרים חדשים הם לא חדשנות, זה פשוט לעשות עוד מאותו הדבר. ה-'לא לקוחות' וה-'לא מוצרים' של חברה או ארגון הם החדשנות האמיתית ולשם אנחנו רוצים לקחת אותם. המטרה היא לצאת מאזור הנוחות האסטרטגי לגמרי ומשם לגדול ולצמוח באמת". 

עמית הביטה שוב במצגת, ובספר עב הכרס של חברת הייעוץ ותהתה בינה לבין עצמה מה טומן בחובו העתיד העסקי, וכיצד החברה תתמודד עם עולמות ה VUCA בהם היא פועלת.

 

 

יום פתוח - 25 באוקטובר 2018
ידיעון 2018-19