עושים סדר בבאלגן – איך לשווק את העסק שלך בעידן הדיגיטלי

איך לשווק את העסק שלך בעידן הדיגיטלי?

בעלי עסקים ומנהלי שיווק רבים מוצאים את עצמם אובדי עצות מול אינספור הדרכים והכלים החדשים שהתפתחו בשנים האחרונות בתחום השיווק בכלל ובדיגיטל בפרט. 
אם בעבר שיווק מוצר, שירות או מותג התבצע בערוצים המסורתיים דוגמת פרסום בטלוויזיה, ברדיו, שילוט חוצות, עיתונות ופלאיירים, היום נדמה כי השיווק ברשת הפך אישי יותר, ממוקד יותר וללא ספק – מוצלח יותר. 
מנהלי שיווק שלא יתאימו את כלי השיווק של החברה לעידן הדיגיטלי, עלולים למצוא את עצמם מחוץ למגרש המשחקים ולכן חשוב להישאר מעודכנים.

מדיה חברתית ושיווק דיגיטלי נמצאים כאן כדי להישאר, זוהי שפת השיווק החדשה אותה כל מנהל ובעל עסק צריך לרכוש. 

אז איך עושים את זה? מה צריך לדעת? ואיך עושים סדר בבלאגן?

אספנו במאמר זה מספר כלים, מוכרים יותר ומוכרים פחות, שלדעתנו כל מנהל שיווק חייב להכיר. באיזה מינון להשתמש בכל כלי? מה התמהיל המדויק לשילוב הכלים השונים האחד עם השני ובתוך עוגת הפרסום הכללית של העסק? את אלו כל עסק צריך לפענח בהתאם למטרותיו, קהל היעד אליו הוא פונה ותקציב הפרסום שברשותו.

בראש ובראשונה, כל עסק ראוי שיחזיק בראשותו מספר נכסים דיגיטליים הנגישים לקהל הרחב ומייצגים חלון ראווה תדמיתי לעסק. אלו הכלים הראשוניים שלנו בדיגיטל:

אתר אינטרנט – אתר האינטרנט שלנו מספק מידע למתעניינים בנו, בפעילויות שלנו ובמוצרים שלנו. אולם, מעבר למידע שמספק לנו האתר אודות העסק, אתר החברה הוא חלון הראווה שלו. 
מדובר בערוץ חשוב מאוד, אולי החשוב ביותר, ולכן חשוב להשקיע בו מעבר ל"ברירת המחדל" הנדרשת.
כיום, חלק ניכר מהגלישה באינטרנט מתבצע באמצעות המכשירים הסלולריים ופחות דרך מחשבים ולכן האתר חייב להיות מותאם למובייל. במקרים מסוימים (כתלות בקהל היעד), מומלץ להתחיל לבנות אתר למובייל ואז להתאימו לדסקטופ. 

ניוזלטר – תחשבו שאתם מחזיקים בעיתון שלכם, אתם יכולים להציע בו את האג'נדה שלכם, להעביר מסרים שיווקיים, לספר על הפעילויות שלכם ולשתף את המתעניינים בתוכן חדש. את כל אלו בדיוק ניתן לעשות באמצעות הניוזלטר – העיתון האלקטרוני העסקי שלכם, שמופץ לרשימת המתעניינים שלכם. המטרה והתוכן המופץ יכולים להשתנות בהתאם למה שהחברה מקדמת, בין אם מדובר ביצירת טראפיק לאתר הבית, מכירה של מוצר מסויים, הרשמה לאירוע/כנס בנושא מסויים וכו'. 
מומלץ להשתמש בספקי מיילים מוכרים להפצה מסיבית על מנת למנוע מהניוזלטר להגיע לדואר הזבל של הנרשם 

אפליקציה – כאמור, זירת המובייל היא כיום הזירה החשובה ביותר לפעילות הדיגיטלית של העסק - לקוחות רבים (כ-80%) בודקים ומקבלים החלטות רכישה במובייל. לפיכך, האפליקציה היא נכס דיגיטלי נוסף המותאם במיוחד לגלישה הסלולרית, שמטרתה לתת ערך מוסף ללקוח ולהנגיש את השירות שהחברה מציעה בסלולר. 


רשתות חברתיות

פייסבוק? אינסטגרם? סנאפצ'ט? לינקדאין? מה זה ולמה אנחנו צריכים את זה לעזאזל?
ממש כמו אתר החברה, עמודי העסק ברשתות החברתיות מהווים גם הם חלון ראווה עבור העסק.
השימוש ברשתות חברתיות הוא מהותי ומשפיע על מיתוג החברה ועל הנראות שלה בעולם הדיגיטלי. נוכחות טובה ברשת החברתית תסייע לעסק במתן שירות ללקוח, במיתוג העסק ובנגישותו לקהל הלקוחות. אה, וההקמה שלהם חינמית (תחזוקה שוטפת ופרסום כבר יהיו כרוכים בתשלום).

פייסבוק – לקוחות רבים יחפשו את עמוד הפייסבוק של העסק, בין אם לקבל מידע ותכנים, להתעדכן בנוגע למבצעים ופעילויות שיווקיות וכמובן על מנת ליצור קשר ולקבל שירות. עמוד פייסבוק הפך הכרחי לבתי עסק מכל הסוגים, בין אם מדובר בחברות גדולות דוגמת קוקה-קולה או עסקים קטנים דוגמת חנויות בוטיק. 

אינסטגרם – כשאתם התחלתם להיות פעילים בפייסבוק, הילדים שלכם נטשו את הרשת, וכשבני הנוער החלו לנטוש אותה, הם פנו בראש ובראשונה לאפליקציית הצילום. הפלטפורמה שדרכה משתפים תמונות וסרטונים יצרה אתגר עבור בתי העסק - כיצד להפוך את העסק שלהם למעניין, חדשני וויזואלי? מסעדות וקונדיטוריות למשל פותרות את הבעיה בצילום סרטוני הכנה של המנות שלהם או באמצעות תמונות שגורמות ללקוח "לאכול עם העיניים", אך בהרבה מקרים מדובר באתגר לא פשוט. לאחרונה התווספה לאינסטגרם האפשרות לייצר stories - סרטונים קצרים ותמונות שניתן לשתף אותם ל-24 שעות בלבד. הסטוריז הם המתחרה של הרשת המקבילה סנאפצ'ט, שהקדימה את אינסטגרם בסגנון המסר הזה, ובכך אספה אליה חלק ניכר מבני הנוער.

יוטיוב – יצירת סרטונים לבית העסק עשויים להגדיל בצורה משמעותית את החשיפה שלו בפני קהל לקוחות פוטנציאלי. מטרתם של עמוד היוטיוב וסרטוני היוטיוב היא להתוות ולחזק את התדמית שהעסק רוצה שיהיה לו מול לקוחותיו. בנוסף, ככל שהתוכן יהיה יותר מעניין וחדשני, כך פוטנציאל הויראליות שלו (וכתוצאה מכך גם של העסק) יעלה.

לינקדאין – היעד של לינקדאין מובן וברור, מדובר ברשת חברתית שמטרתה ליצור ולחזק קשרים עסקיים ומקצועיים בין המשתמשים בה. אנשי עסקים יכולים ליצור קשר עם קולגות בצורה נוחה ואף ליצור קבוצות של חברים עם אינטרס עסקי משותף ותחומי עניין משותפים. עמוד הלינקדאין של בית העסק יכול לסייע ביצירת קשר עם מתעניינים בתחום, לא רק ברמה המקומית אלא גם ברמה הגלובלית. האתגר – מכיוון שמדובר ברשת מאד מכוונת מטרה (קשרים מקצועיים ועסקיים), כך גם התוכן מאד מוגבל.

פרסום במנועי חיפוש – 

40,000 שאילתות בכל שנייה, המתורגמים לכ-3.5 מיליארד חיפושים בכל יום במנוע החיפוש של גוגל בלבד. אז איך אנחנו מתרגמים את כמות החיפושים המטורפת הזו לתנועה אלינו לאתר ובסופו של יום להמרות? כמו שאנחנו נוהגים להשקיע בפרסום בפלטפורמות הדיגיטליות שלנו, כך גם חשוב להשקיע נכון בפרסום במנועי החיפוש ו"לסייע" ללקוח להגיע אלינו.

SEO - Search Engine Optimization - העלאת החשיפה האורגנית של המותג/עסק במנועי החיפוש.
השקעה ב-SEO תסייע גם בחשיפה לבית העסק (היות והוא יופיע גבוה יותר בחיפוש), וגם במיצוב המותג בעיניי הלקוחות. גוגל מתייחסת לרלוונטיות ולדירוג איכות בבואה לדרג כל תוצאות חיפוש לכל שאילתה שנבצע ולפיכך, קו המחשבה הוא שמה שמופיע ראשון בחיפוש בגוגל, הוא הטוב יותר – הרלוונטי ביותר והאיכותי ביותר.

SEM –   Search Engine Marketing - מודעות ממומנות במנוע החיפוש של Google בהתאם למילות החיפוש שהוקלדו. 

חשוב לשים לב שהשקעה במודעות ממומנות בלבד עשויה להוריד את מיצוב המותג. החיפוש האורגני חזק ואמין יותר, וכך משפר את מיצוב המותג בעיני הלקוחות. לכן - חשוב מאוד להשקיע ב-SEO ולא רק ב-SEM

 Display– באנרים ועמודים קופצים במובייל. סוג פרסום זה מביא באופן מסורתי לאחוז הקלקה נמוך יחסית, לכן, ברוב המקרים, רצוי להשתמש בסוג פרסום זה על מנת להגדיל את החשיפה למותג ופחות למכירות. 

  •  ​Display של גוגל (GDN) - מרכז את השירות ללקוח המפרסם במספר רב של אתרים. האתר המפרסם מטמיע אזורי פרסום של גוגל (למעשה, במילים פשוטות נותן לגוגל נדל"ן באתר), וגוגל חולקת את הרווחים שלה עם האתר המפרסם. בשיטה זו ניתן לטרגט (To Target) בצורה טובה על ידי התאמת הפרסומות בכל אתר בו מוטמע GDN למשתמש. 
  • Display של פייסבוק – קיימים שלושה סוגים של פרסומות בפייסבוק – פיד (מודעות המופיעות בעמוד הראשי של פייסבוק, כשאנחנו גוללים את הדף), פרסומות צד (מופיעות בצד עמוד הפייסבוק שלנו) ומובייל. ניתן לשלם עבור הפרסומים הללו לפי הקלקות או לפי חשיפה. בפייסבוק, רק אחוזים בודדים רואים פוסטים בצורה אורגנית (ללא מימון מצד המפרסם), אך בעזרת הפרסום הממומן ניתן להגיע לקהל גדול יותר. בפייסבוק ניתן לבחור את קהל היעד בצורה מפורטת (גיל, מין, מיקום, תחומי עניין, פרטים אישיים כמו מערכות יחסים וכדומה).

Retargeting / Remarketing – החזרת לקוחות שכבר ביקרו באתר על ידי פרסום בערוצים אחרים. השיטה פועלת על ידי "צביעת" קהל שביקר בנכסים של החברה ושמירת הנתונים שלו לשימוש חוזר. ניתן להשתמש בקהילות צבועות אלה ב- GDN וגם בפייסבוק. צביעת הקהל מתבצעת באמצעות פיקסלים שמוטמעים בנכסים, בכל דף שונה באתר ובכל פעולה שונה שמתבצעת בכל אחת מהפלטפורמות. 

Outbrain / Taboola – כמה פעמים חשבתם לעצמכם - לו רק הייתה לי אפשרות להציג את התוכן שלי באתרי חדשות כמו YNET, וואלה, דה-מרקר, גלובס וכו'? אז זהו, שיש לכם. אאוטבריין וטאבולה הן פלטפורמות תוכן המציעות לגולש המלצות לכתבות נוספות באתר מסויים. הפלטפורמות מציעות כתבות נוספות בתוך האתר וגם בקישור לאתרים חיצוניים. החברות (טאבולה, אאוטבריין) מתחלקות ברווחים עם האתרים בהם מופיעות ההמלצות. כלי זה יוצר כמות משמעותית של טראפיק איכותי במחירים לא יקרים ומטרגט לאנשים שיכולים להתעניין בתוכן, שכן התוכן לרוב רלוונטי לנושא/תמה של האתר. עשרות ומאות אלפי הגולשים לאתרי החדשות הגדולים יכולים להפוך לטראפיק שמגיע לאתר שלכם, קורא את התוכן שלכם ונחשף למוצרים שלכם.


Google analytics – כמה גולשים ביקרו אצלכם בדף הבית החודש? באיזה עמודים נוספים הם ביקרו? כמה זמן הם שהו בכל עמוד? הנתונים האלו יקרים מפז לכל איש שיווק. היכולת למדוד הפכה את השיווק הדיגיטלי לכלי אפקטיבי מאין כמוהו, בעזרתו ניתן לדעת – אם עובדים נכון – מה היה ה-ROI על כל שקל שהוצאנו עבור פרסום בדיגיטל. קיימים המון כלים ותוספים למדידת ביצועים של אתרים, הבולט שבהם הוא גוגל אנליטיקס - כלי לניתוח נתונים של אתרים ואפליקציות. 
האנליטיקס מאפשר להבין מי המשתמשים, מאיפה מגיעים המשתמשים האיכותיים ביותר (ואיפה כדאי לשים את הכסף), מה הם עושים באתר/אפליקציה ומה צריך לשפר.

עקרון חשוב בעולם הדיגיטל מרקטינג הוא ה- Agile – הכל גמיש ומשתנה במהירות, עוברים ממצב של אסטרטגיה אחת קבועה לניסוי וטעייה. במקום להיצמד לתכנית אחת צריך להגיב לשינויים, לעבוד במעגל של ניסוי, תגובות, ניתוח וניסוי מחדש. כדאי לחלק את המשימות לשלושה קריטריונים: Must Have, Need to Have, Nice to Have ובכך לתעדף את המשימות. 

כמנהלי שיווק ובעלי עסקים, עלינו לדעת להתמקד ולהחליט מהו סדר העדיפויות הנכון לחברתנו. 
רוצים לדעת יותר על כלים ואסטרטגיות לשיווק דיגיטלי? התמונה עדיין לא ברורה לגמרי? בואו ללמוד כיצד לעשות סדר בבלגאן הדיגיטלי – קורס שיווק דיגיטלי למנהלים בלהב פיתוח מנהלים. ההרשמה בעיצומה!

כנס מנכ"לים: חדשנות פורצת דרך