המנהל שפותר הכל

המנהל שפותר הכל

אם צריך היה לתאר את משימתו החשובה ביותר של המנהל במשפט אחד אפשר היה לומר שהתפקיד החשוב ביותר שלו הוא ליצור סביבה תומכת לעובדים כדי שיוכלו לבצע את עבודתם בהצלחה. זה אולי נשמע פשוט אבל בפועל 'הבוס' או 'הבוסית' בקצה הפירמידה נושאים על כתפיהם כמה וכמה תפקידים - מנהיגים, מדריכים, מפקחים, אנשי תמיכה, סדרנים, אנשי קשר ובלא מעט מקרים גם מתווכים.

מלבד זאת, הסביבה העסקית והארגונית משופעת בקונפליקטים שלעיתים קרובים אינם מטופלים כיאות. מחקרים שונים מצביעים על כך שכ-30% מזמנם של מנהלים 'מבוזבז' על התעסקות עם קונפליקטים מסוגים שונים, וגרוע יותר - בהתרחש קונפליקט, 42% מזמנם מושקע בהשגת הסכם עם הגורמים המעורבים במקום בקידום משימות חיוניות בארגון.

ב 20 במרץ ייפתח בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב במסגרת להב קורס ייחודי לגישור ויישוב סכסוכים בארגונים ועסקים. במסגרת הקורס יחשפו המשתתפים לכלים מקצועיים, מסגרות חשיבה ונקודות התייחסות חדשות לניהול ויישוב קונפליקטים.

מי קהל היעד של הקורס? מנהלים בחברות ציבוריות ופרטיות, במגזר העסקי ובמגזר הציבורי, אנשי משאבי אנוש, יועצים משפטיים ובעלי תפקידים אחרים בארגון אשר עיסוקם וצרכיהם נוגעים ליישוב סכסוכים, ולכל מי שמעוניין להרחיב את השכלתו וכישוריו בתחום.

מדובר בקורס ייחודי מכיוון שרעיון הגישור נתפס במסגרתו ככלי מעשי במובן הרחב ביותר של המילה. הוא משקף תפיסת עולם ודרך חיים ולא מתבטא רק כאמצעי לפתרון מחלוקות משפטיות. תפקיד המגשר לפיו הוא כשל מנהיג פוטנציאלי של תרבות חברתית וארגונית חדשה ולא רק כפותר בעיות מזדמן.

בין מטרות הלימוד: פיתוח מודעות לתחום הקונפליקטים, רכישת מיומנויות לניהול מו"מ אינטגרטיבי ולהתמודדות במצבי קונפליקט, הכשרת משתתפים כצד שלישי המסייע לפתרון מחלוקות באמצעות הגישור ויצירת תשתית לפיתוח הגישור בארגון ככלי וכתפיסת עולם

למנהל האקדמי של הקורס, עו"ד זוריק רוטלוי, יש ניסיון רחב בתחום יישוב קונפליקטים עסקיים, פנים ארגוניים ובינאישיים והקורס מתבסס על מגוון נושאי לימוד חשובים כמו מיומנויות תקשורת בין-אישית ביישוב סכסוכים, דילמות אתיות בגישור, התמודדות עם מכשולים בגישור ועוד.

עו"ד רוטלוי: "הכותרת של הקורס היא קודם כל גישור בהקשר הארגוני-עסקי ככלי לניהול. היכולת לנהל קונפליקטים במקום העבודה היא הרבה יותר רחבה ממה שנדמה לנו והיא נכונה למצבים משבריים עם שלל בעלי תפקידים הקשורים למקום העבודה כמו עמיתים, לקוחות, ספקים וכו'. בקורס אנחנו לא מתייחסים למגשר רק כצד שלישי המתווך בסכסוכים אלא לעתים גם כאל אחד הצדדים בסכסוך שיכול להוביל לפתרון הסכסוך כבר בשלביו המוקדמים. מבחינתי, להביא תרבות של גישור למקום העבודה זאת שליחות"

שאלה: מעבר לפן העסקי, יש לקורס גם ערך מוסף עבור המשתתפים?

עו"ד רוטלוי: "אני יכול קודם כל לדבר ברמה האישית מניסיוני. השתתפתי בקורס בשנת 1997 וכשסיימתי אותו לא חשבתי שאני אהפוך את הגישור למקצוע. אני זוכר שיצאתי בתחושה שעברתי שינוי פנימי, פיתחתי התייחסות אחרת למערכות יחסים, והתמודדות שונה עםסיטואציות המאופיינות במתח. בעקבות הקורס התחלתי להקשיב אחרת, לבחון קונפליקטים בצורה שונה והפסקתי לתת לרגשות לנהל אותי בסיטואציות כאלה".

מעבר לכלים המקצועיים, גם משתתפים אחרים מסכימים על כך שמי שחווה את הקורס עובר סוג של צמיחה אישית ומאמץ מיומנויות אישיות נוספות שבאות לידי ביטוי ביחסים עם גורמים אחרים בסביבתו, בין אם מדובר במסגרת משפחתית, חברתית או קהילתית.

רבקה סום, מנכ"ל חברה לציוד תשתיות מספרת: ”מדובר בתוכנית ברמה גבוהה מאוד, זוריק עשה עבודה נהדרת לא רק ברמת הידע אלא גם ברמת העברת החומר הלימודי, שהיה מהנה ומעניין. הקורס תרם לי המון ואני אומרת בצחוק לחברים מסביב שלמדתי "לדבר גישורית". אין ספק שכמנהלת חברה בינ"ל, הקורס תרם לי גם ביכולת לנהל מו"מ עם גורמים שונים, ובתוך כך, גם אפשר לי לחדד את יכולת ההקשבה שלי מול מי שעומד מולי במגוון של סיטואציות".

תרצה בר-חיים, לשעבר מנכ"ל אגם מהל"ב, מוסיפה: "את לימודי גישור במסגרת להב באוניברסיטת תל- אביב סיימתי בשנת 2002 ואני מרגישה שעד היום אני משתמשת בכלים שהקורס הקנה לי כדי לנתח ולהבין סכסוכים וחילוקי דעות. הקורס פתח לי אפשרויות רחבות להתמודדות עם קונפליקטים ומציאת פתרונות".

"באופן אישי, הקורס פתח לי זווית ראייה נוספת בתפקידיי כמנכ"ל מכיוון שבמסגרת עבודתי נדרשתי לא אחת להתמודד עם מצבים מורכבים ורגישים", מסבירה בר-חיים, "היכולת להבין טוב יותר יחסים בין אנשים או בין ארגונים, ובין עובדים לבין מנהלים או עובדים לבין עצמם עזרה לי לעיתים למנוע התפתחות סכסוכים מראש. במקרים שלא הצלחתי למנוע אותם, אין ספק שהבנתי אותם טוב יותר וידעתי להתמודד איתם בעזרת מגוון רחב יותר של אפשרויות פעולה".

שאלה: לאור האינטנסיביות של החיים המקצועיים של רובנו, עד כמה חוויתי היה הקורס מעבר לתוכן שנלמד בו?

בר-חיים: "הלמידה עצמה עם זוריק רוטלוי זכורה לי כחוויה מעניינת ומרתקת. גם העמיתים לקורס היו אנשים ברמה אישית גבוהה ונוצרה סביבת למידה דינמית ומעניינת. מבחינתי, להגיע לאוניברסיטת תל-אביב לאחר יום עבודה הייתה הפוגה נעימה ומעשירה. הקורס הועבר בצורה ששילבה תיאוריה ויישום בהדמיה של מקרים ומצבים, מה שהיה מאוד מוצלח בעיני. זוריק מעביר את החומר התיאורטי בצורה בהירה ואינטליגנטית וניסיונו הרב כמגשר מאפשרת לו להביא בפני תלמידיו מגוון רחב של מצבים מהחיים הממחישים את הנושא הנלמד. אני ממליצה בחום".

 

לדף תכנית ניהול משא ומתן, קונפליקטים ושיתופי פעולה

יום פתוח בלהב - בואו לבחור את הקורס המתאים לכם! 7.11.2017
להב חוגגת 50
מסלול ניהול עסקי בכיר